درمان زخم تازه با روش های خانگی

درمان زخم تازه با روش های خانگی

مجله سلامت

درمان زخم تازه یک فرایند پیچیده برای جایگزینی ساختارهای سلولی و لایه های بافتی ناپایدار و از دست رفته است.

زخم های باز یک کابوس هستند. آن ها نه تنها دردناک و کثیف هستند، بلکه برای بهبودی کامل نیز به زمان نیاز دارند. فراموش نکنید آن ها یک اثر دائمی بر روی پوست شما می گذارند. باید زخم آلوده نشود تا روند بهبود را کند نکند.

 استفاده از چند پماد تجاری روی زخم ممکن است به بهبود زخم کمک کند، اما برخی از مواد آشپزخانه معجزه می کنند. شنیدید برخی از موادی که معمولاً در غذاهای لذیذ آشپزی استفاده می شود به عنوان یک درمانگر یا یک درمان کامل عمل می کنند.

این داروهای خانگی به شما کمک می کنند تا زخم خود را بهتر تمیز کنید و از آلوده شدن آن مطمئن شوید. اطمینان حاصل کنید که به طور منظم از آن ها استفاده می کنید تا بهترین نتیجه را ببینید. لطفا توجه داشته باشید، این مواد برای درمان زخم های جزئی بهتر عمل می کنند. در صورت جراحات اساسی، لطفاً از داروهای تحت نظر پزشک استفاده کنید.

در اینجا چند روش برای درمان زخم تازه، جلوگیری از عفونت آن ها و درمان های خانگی جای زخم آورده شده است.

زردچوبه

Rhizome of Curcuma longa L.  (نام عمومی زردچوبه)، ادویه اصلی کاری، به طور سنتی به عنوان یک عامل بهبود زخم استفاده می شود. زردچوبه یک ماده ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک طبیعی است که سال هاست برای مصارف دارویی استفاده می شود.

محققان در سراسر جهان به مدت طولانی اثر کورکومین، فعال ترین ماده زردچوبه را به دلیل داشتن ویژگی های عملکرد زیستی، به ویژه فعالیت های آنتی اکسیدانی، پاک کننده رادیکال، ضد میکروبی و ضد التهابی که نقش مهمی در زخم دارند، بررسی کرده اند. علاوه بر این کورکومین تولید عوامل دخیل در روند ترمیم زخم را تحریک می کند؛ بنابراین مدیریت درمان زخم تازه را تقویت می کند.

مطالعات نشان می دهد کورکومین پاسخ طبیعی بدن به زخم های پوستی مانند التهاب و اکسیداسیون را کاهش می دهد.

کورکومین بهبودی زخم را در شرایط آزمایشگاهی به روش پاسخ دوز دو فازی تعدیل می کند؛ یعنی ممکن است در دوزهای پایین تحریک کننده و در دوزهای بالاتر بازدارنده باشد. گزارش شده است که کورکومین با اصلاح حالت فعال کننده آنزیم پلاسمین زا، فیبرینولیز و مهاجرت سلولی را در حین ترمیم زخم تسهیل می کند.

مطالعات تاکنون نشان داده است که به دلیل دسترسی بیشتر دارو در محل زخم، استفاده موضعی از کورکومین در مقایسه با تجویز خوراکی آن، تأثیرات چشمگیری در درمان زخم تازه دارد.

درمان زخم تازه با زردچوبه

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا اثرات ضد التهابی، ضد آرتریت و ضد قارچ و کاهش قند خون دارد. این گیاه از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند. گیاه آلوئه ورا برای کنترل عفونت های قارچی مانند بیماری آلوپسی نیز مفید است. از دیگر اثراتی که به ژل تازه آلوئه ورا نسبت داده شده است، می توان تأثیرات ترمیم آن را در زخم ها و آسیب های سطحی پوست بیان کرد. به طور مشابه، کاهش درد در اثر زخم در پی مصرف این دارو مشاهده می شود.

اثرات رطوبت دهی آلوئه ورا در محصولات موضعی این گیاه نیز اثبات شده است. گیاه آلوئه ورا مانند کاکتوس گیاهی آبدار به نظر می رسد که برگ های آن شامل بافت مخاط (ژل) است. این موسیلاژ از برخی گلیکوپروتئین ها تشکیل شده است، که از تورم و درد جلوگیری کرده و روند بهبود آن ها را تسریع می کند. از موسیلاژ این گیاه می توان برای درمان زخم های داخلی و خارجی استفاده کرد.

گیاه آلوئه ورا اثرات ضد التهابی، ضد آرتریت و ضد قارچ

عسل

وجود گسترده زخم ها و سوختگی های بهبود نیافته تأثیر زیادی بر سلامت و اقتصاد عمومی دارد. مداخلات بسیاری، از جمله داروهای جدید و فن آوری ها، برای کمک به بهبود قابل توجه زخم و از بین بردن عفونت ها استفاده می شود. بنابراین، یافتن مداخله ای که هم تأثیر درمانی بر روند بهبودی داشته باشد و هم توانایی از بین بردن میکروب ها، از ارزش زیادی برخوردار باشد. عسل یک محصول طبیعی است که اخیراً در پزشکی مدرن معرفی شده است.

 خواص ضد باکتریایی عسل و اثرات آن در درمان زخم تازه به طور کامل بررسی شده است. باتوجه به مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشات بالینی، عسل یک ماده ضد باکتری مؤثر در طیف گسترده است. در این مقاله داده هایی که از اثر عسل طبیعی در بهبود زخم و توانایی آن در عقیم سازی زخم های آلوده پشتیبانی می کنند، مرور می شود. داده ها نشان می دهد که با خواص ترمیم کنندگی عسل، تحریک رشد بافت، افزایش اپیتلیالیزاسیون و تشکیل اسکار به حداقل می رسد.

عسل باعث کاهش سطح پروستاگلاندین و افزایش محصولات نهایی اکسید نیتریک می شود. این خواص ممکن است به توضیح برخی از خواص بیولوژیکی و درمانی عسل به ویژه به عنوان یک ماده ضد باکتری یا بهبود دهنده زخم کمک کند.

با توجه به داده های ارائه شده، عسل های مناطق مختلف جغرافیایی اثرات درمانی قابل توجهی بر روی زخم ها و سوختگی های مزمن دارند. نتایج، استفاده از عسل را در عمل بالینی به عنوان یک درمان کننده طبیعی و ایمن زخم تشویق می کند.

درمان زخم تازه با عسل

روغن درخت چای

روغن درخت چای در برابر ارگانیسم های باکتریایی، ویروسی و قارچی مؤثر می باشد. همچنین یک تقویت کننده سیستم ایمنی قوی است.

در حالی که قرار دادن روغن درخت چای در یک زخم باز ممنوع است، اما می تواند به درمان زخم بسته کمک کند.

 برخی شواهد نشان می دهد که وقتی به شکل ژل رقیق می شود، به بهبود سوختگی و زخم های پوستی کمک می کند.

روغن درخت چای برای جلوگیری از لایه برداری پوست تاول زده شده یا آفتاب سوختگی بسیار مؤثر است.

درمان زخم تازه با روغن درخت چای

سیر

اثر پماد موضعی سیر در بهبود زخم جراحی در مقایسه با وازلین بررسی شده است. پماد سیر به یک زخم جراحی و وازلین  بر روی زخم جراحی دیگر دو بار در روز قرار داده شده است. در هفته دوم، بیماران و پزشک گزارش دادند که 59٪ و 65٪ زخم ها با پماد سیر بهبود یافتند. در هفته چهارم، بیماران و پزشک گزارش دادند که  76 و 88 درصد زخم ها بهبود یافته اند.

در این مطالعه کوچک، هم بیماران و هم پزشکان گزارش کردند که هنگام درمان با پماد سیر، در مقایسه با وازلین، زخم های جراحی 30٪ بیشتر  بهبود می یابند.

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل می تواند به بهبود بریدگی ها، خراش ها و دلمه ها کمک کند.

در حیوانات، زخم های درمان شده با روغن نارگیل بکر سریعتر بهبود می یابند. زخم های درمان شده با روغن نارگیل همچنین افزایش قابل توجهی در کلاژن محلول در پپسین و افزایش فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان را نشان می دهد.

سوختگی های درمان شده با روغن نارگیل، بهبود قابل توجهی در انقباض زخم سوختگی، یا تلاش های بدن برای بستن زخم  و همچنین دوره قابل توجه کاهش یافته از اپیتلیالیزاسیون، به معنی رشد بافت جدید که زخم را برای بهبود آن می پوشاند.

روغن نارگیل در درمان زخم تازه دیابتی تأثیر شگفت انگیزی دارد.

مونولارین موجود در روغن نارگیل می تواند آن را به یک درمان ضد باکتری و ضد قارچ مؤثر تبدیل کند.

هر دو عفونت باکتریایی و قارچی می توانند سرعت بهبود زخم ها را کاهش دهند.

روغن زیتون

اسید فنلیک موجود در روغن زیتون دارای اثر محافظتی است. ضد التهاب، محافظ سلول و آنتی اکسیدان می باشد. روغن زیتون به دلیل غنی تر بودن از فلاونوئیدها، برای بهبود زخم مناسب است و هیستامین را مهار می کند.

از روغن زیتون می توان به تنهایی یا با ترکیبی از برخی مواد اضافی در اقدامات مراقبت از زخم استفاده کرد. از این روغن در تهیه داروها مانند پماد، در درمان زخم و سوختگی و التهاب استفاده می شود.

پیاز

پیازها دارای همان عنصر ضد میکروبی به نام آلیسین هستند. پیاز را  دو قسمت کرده و یک قسمت را با استفاده از دستگاه ریز خرد کنید. می توانید آن را با عسل مخلوط کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. آن را روی زخم بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند، سپس بشویید. این مخلوط را سه بار در روز استفاده کنید.

دارچین

دارچین به لطف خواص ضد باکتریایی قوی برای بهبود زخم ها مؤثر است.

یک مطالعه آزمایش لوله ای نشان داد که روغن دارچین به محافظت در برابر باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک کمک می کند.

مخلوط عسل و دارچین دارای خواص درمانی ثابت شده هستند و روند درمان عفونت پوستی را سریع می کنند. عسل و دارچین با باکتری ها مبارزه می کنند و التهاب پوست را کاهش می دهند. این دو دارای خاصیتی هستند که هنگام بهبود پوست بسیار مهم هستند.

 

درمان زخم با دارچین

روغن اسطوخدوس

ما اثر روغن اسطوخودوس را بر روی مراحل مختلف درمان زخم تازه و مکانیسم مولکولی آن بررسی کردیم، که بر تغییر فاکتور رشد-β (TGF-β) تمرکز دارد. زخم ها با استفاده از روش زخم های پوستی با ضخامت کامل روی موش ها ایجاد شدند. محلول کنترل یا روغن اسطوخودوس به صورت موضعی و در روزهای متناوب به مدت 14 روز روی زخم ها قرار گرفت. منطقه زخم های موضعی با روغن اسطوخودوس زیر نظر قرار گرفت، به طور قابل توجهی زخم کاهش یافت.
استفاده موضعی روغن اسطوخودوس باعث تقویت سنتز کلاژن و تمایز فیبروبلاست ها، همراه با تنظیم TGF-β می شود. این داده ها حاکی از آن است که روغن اسطوخودوس با تسریع در تشکیل بافت دانه بندی، بازسازی بافت با جایگزینی کلاژن و انقباض زخم از طریق تنظیم TGF-β، توانایی بهبود زخم را در فاز اولیه دارد. اثر مفید روغن اسطوخودوس بر درمان زخم تازه ممکن است علاوه بر درمان متداول، امکان رویکردهای جدید را به عنوان درمان مکمل افزایش دهد.

درمان زخم با روغن اسطوخدوس

خیار

خیار دارای دانه های ریز می باشد که خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان جای زخم نیز بسیار مناسب است.
برای درمان جای زخم می توانید قطعه ای خیار را برش دهید و در محل مورد نظر قرار دهید. همچنین می توانید از آب خیار برای اینکار استفاده کنید.
خیار باعث روشن شدن و ترمیم و احیای پوست انسان می شود.

درمان زخم با خیار

روغن ویتامین E

ویتامین ای برای درمان زخم های جراحی و سایر زخم ها تأثیر بسزایی دارد. ویتامین E مانع از ایجاد بافت اضافه که در اثر زخم به وجود می آید می شود.
با توجه به تحقیقات انجام شده، خوردن مکمل ویتامین E برای درمان زخم تازه تأثیر بیشتری نسبت به استفاده موضعی آن دارد.

درمان زخم با ویتامین ای

لیمو

برای درمان جای زخم، لیمو یک ماده ی بسیار مؤثر می باشد.
 لیمو یک ماده ی ضد لک وسفید کننده است؛ بنابراین جای زخم ها و لک ها را از بین می برد. 

درمان زخم با لیمو

کره کاکائو

کره کاکائو به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند؛ بنابراین باعث سریع شدن روند درمان زخم تازه می شود.
کره کاکائو برای زخم های دهان و دندان نیز بسیار مناسب می باشد.

درمان زخم با کره کاکائو

قرص آسپرین

قرص آسپرین برای از بین بردن جای زخم تاثیر بسزایی دارد. برای این کار تعدادی قرص آسپرین را در مقدار کمی آب حل کنید و خمیر به وجود آمده را به مدت 30 دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید.

درمان زخم با قرص آسپرین

ماسک سرکه سیب و عسل

برای از بین بردن جای زخم هفته ای دوبار از ترکیب سرکه سیب و عسل استفاده کنید. این ماسک را باید به مدت نیم ساعت روی پوستتان بگذارید سپس با آب ولرم صورت خود را بشورید. 
این ماسک کاملا از مواد طبیعی است.


چای سبز

ترمیم زخم یک فرآیند فیزیولوژیکی پیچیده شامل چندین فرآیند فرعی سلولی و بیوشیمیایی است. به عنوان مثال: التهاب، آنژیوژنز و رسوب کلاژن. نگهداری التهاب و تشکیل ناکافی رگ از مهم ترین دلایل تاخیر بهبودی زخم است. از طرف دیگر فیبروز زخم یا تجمع غیر طبیعی کلاژن در زخم می تواند منجر به ایجاد زخم بدخیم شود. 
شواهد فراوان نشان می دهد که چای سبز با اثرات ضد اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد پیری و ضد التهابی می تواند از تولید و تجمع کلاژن مبالغه آمیز جلوگیری کرده و باعث ایجاد تغییرات در ایمنی شود. همچنین اکثر این خصوصیات را می توان به پلی فنلی گیاه، به ویژه ترکیبات کاتچین نسبت داد. 
اپی کاتچین، اپی کاتچین گالات، اپی گالوکاتچین و اپی گالوکاتچین گالات از جمله ترکیبات اصلی ضد اکسیداسیون چای سبز هستند که مقدار کمی از آن ها می توانند باعث افزایش کلاژن و در نتیجه درمان زخم تازه شوند. برای تولید مثل و تمایز سلول های کراتینوسیت، همچنین  اثرات ضد فیبروژنی آن در برخی از مدل های حیوانی تأیید شده است.

درمان زخم با چای سبز

پودر سنگ مرداب

مقداری پودر سنگ مرداب را در محل زخم قرار دهید تا تأثیر آن را در روند درمان زخم تازه مشاهده کنید.

بهتر است این ماده را به صورت پودر روی محل زخم قرار دهید و آن را تبدیل به خمیر نکنید.

 

بایدها و نبایدهای درمان زخم تازه

وقتی پوست بریده، تراشیده یا سوراخ می شود  بدن ما بلافاصله شروع به ترمیم زخم می کند.

سارا اعتماد، متخصص پزشکی خانواده UCI Health می گوید: هنگام گزش حیوانات، بریدگی عمیق تر از یک چهارم اینچ یا آن هایی که بیش از حد خونریزی می کنند باید به پزشک مراجعه شود.

اما بسیاری از آسیب های جزئی را می توان در خانه با رعایت چند قانون برای جلوگیری از عفونت و اطمینان از بهبودی کامل درمان کرد.

مراحل ترمیم زخم:

  1. خون شروع به لخته شدن و ایجاد پوسته می کند.
  2. گلبول های سفید خون به دفع عفونت کمک می کنند و شروع به ترمیم بافت آسیب دیده و رگ های خونی شکسته می کنند.
  3. گلبول های قرمز خون کلاژن ایجاد می کنند و پایه ای برای رشد بافت جدید در زخم می شوند.
  4. پوست جدیدی روی این بافت ایجاد می شود و با کشیدن لبه ها به سمت داخل، زخم کوچکتر می شود.
  5. یک اسکار ایجاد می شود، منطقه بالای زخم را تقویت می کند.

برای تقویت روند بهبود طبیعی زخم، تمیز کردن زخم اولویت اول است. اعتماد توصیه های زیر را ارائه می دهد:

  • بلافاصله زخم را زیر شیر آب نگه دارید و محل را با صابون ملایم بشویید و سپس خشک کنید.
  • برش ها و خراش های کوچک را می توان بدون پوشش رها کرد، اما معمولاً برای تسریع روند بهبودی به رطوبت نیاز است.
  • ژله های نفتی (وازلین) را بمالید و هر نوع زخمی را که ممکن است روی دست ها، پاها، بازوها کثیف شود با باند چسبی بپوشانید. برای افرادی که به چسب حساس هستند، می توان یک نوار گاز استریل را با نوار کاغذی محکم کرد.
  • زخم را روزانه با آب و صابون تمیز کنید و از وازلین تازه و باند استفاده کنید.
  • پس از بهبودی زخم، برای کنترل جای زخم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

این کارها را برای درمان زخم تازه انجام ندهید:

از آنتی بیوتیک موضعی استفاده نکنید. مطالعات نشان می دهد که وازلین به همان اندازه پماد آنتی بیوتیک برای زخم های غیر عفونی موثر است.

زخم جزئی را به داروهای ضد عفونی کننده مانند ید یا پراکسید هیدروژن آغشته نکنید. آن ها در واقع برای پوست مضر هستند و می توانند بهبود را به تأخیر بیندازند.

اکثر بریدگی ها و خراش های جزئی در عرض چند روز بهبود می یابند. اما برخی از زخم ها بیشتر در معرض خطر عفونت هستند و ممکن است به یک آنتی بیوتیک موضعی نیاز داشته باشند. اگر در مورد زخم خود مطمئن نیستید، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.