درمان زخم سوختگی

آشنایی با درمان زخم سوختگی

زخم سوختگی

درمان زخم سوختگی یکی از کارهای بسیار ضروری بعد از عمل سوختگی می باشد. سوختگی به طور کلی آسیب رسیدن به پوست بدن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می باشد. درمان زخم سوختگی اهمیت بالایی دارد، زیرا عدم توجه به این مسئله عوارض بسیار شدیدی را بر روی پوست و بدن انسان می گذارد.

سوختگی معمولا از گرمای شدید یا تماس با مواد شیمیایی و داغ مثل قیر یا ادوات برقی رخ می دهد. بهتر است که به نحوه کارکردن با دستگاه های مختلف برقی و صنعتی دقت بالایی داشته باشیم تا دچار سوختگی نشویم. البته پیشرفت های زیادی در حوزه درمان زخم سوختگی حاصل شده است و روش های مختلفی برای درمان زخم سوختگی وجود دارد.

یکی از همین روش ها مربوط به استفاده از انواع پانسمان سوختگی می باشد که متناسب با درجه سوختگی و شرایط فرد، می تواند متفاوت باشد. وقتی به بدن و پوست انسان بر اثر سوختگی آسیب وارد می شود، باید سریعا و بدون معطلی به فکر درمان زخم سوختگی فرد مورد نظر باشیم. البته باید بگوییم که در درمان زخم سوختگی باید نکاتی را در نظر بگیرید و با رعایت اصول کلی، اقدام به درمان بیمار نمایید.

برای مثال در سوختگی های سطحی نیازی به خوابیدن در بیمارستان و بستری نمی باشد و با استفاده از مسکن های عمومی مثل استامینوفن می توان درد را کم کرد. شستشوی دست و پوست با آب سرد مفید می باشد، به شرطی که به صورت صحیح صورت بگیرد و زخم را ملتهب نکند.

در هنگام سوختگی های درجه 1 و 2 می توانید محل زخم را شستشو داده و ضد عفونی کنید. این کار معمولا با شامپو بچه انجام می شود، زیرا خاصیت ضد عفونی دارد. گفتیم که پانسمان های سوختگی تنوع زیادی دارند. معمولا برای رفع درد تاول های روی سطح پوست بدن، از پانسمان هیدروژل استفاده می کنند.

درمان انواع زخم های سوختگی

در سوختگی های شدید و عمیق، می توانید از پانسمان های مرطوب کننده پوست استفاده کنید تا از درد بدن کاسته شود. این پانسمان ها به علت رطوبتی که در بدن ایجاد می کنند، از آلودگی های محیطی جلوگیری کرده و روند درمان را سریع تر می کنند.

روش های درمان زخم سوختگی

  • فیزیوتراپی و ریکاوری
  • تمرین های حرکتی
  • کمپرس درمانی
  • استفاده از مدالیتی های خاص درمانی

به طور کلی برای درمان زخم سوختگی، روش های علمی و غیر علمی متفاوتی وجود دارد که هر یک از این روش ها کاربرد مخصوص به خود را دارد. قابل ذکر است که سوختگی به سه صورت درجه یک، درجه دو و درجه سه می باشد.

  • سوختگی درجه 1 بسیار سطحی بوده و با استراحت و تغذیه رفع می شود.در این نوع سوختگی سطح پوست کمی دچار سوزش می شود.
  • سوختگی درجه 2 شدیدتر بوده و به زیر پوست نیز آسیب می زند. معمولا پانسمان کردن و استفاده از آنتی بیوتیک های ضد درد، برای رفع مشکل سوختگی درجه دو کافی می باشد.
  • سوختگی های درجه 3 بسیار شدید و عمیق بوده و بافت های زیر پوست را دچار مشکلات شدیدی می کند.

در این نوع از سوختگی، عفونت بسیار شدید بوده و ممکن است حتی نتوانید بدن خود را حرکت دهید. در این حالت نیاز هست که در بیمارستان یا کلینیک بستری شوید تا اقدامات لازم صورت بگیرد. یکی از روش های درمان زخم سوختگی، فیزیوتراپی و ریکاوری می باشد.

معمولا در سوختگی های حاد و شدید بیماران توانایی جابه جایی و حرکت اندام مورد نظر را ندارند، زیرا پوست بدن جمع شده و شخص احساس سنگینی می کند. فیزیوتراپی و انجام برخی حرکات اصلاحی به بیمار کمک می کند تا بتواند حرکت کند. امروزه برای کاهش درد بر اثر سوختگی، روش های خاص ریکاوری و درمان برای بیمار در نظر گرفته می شود.

حرکت خاص بدنی نیز از روش های درمان می باشد، به این صورت که بعد از سوختگی شاهد سفتی و انقباض پوست هستیم که مانع حرکت شخص می شود. تغییراتی که بعد از سوختگی در فرد رخ می دهد، باعث می شود که بافت مورد نظر کارایی لازم را از دست بدهد که در این شرایط با انجام برخی حرکات خاص اصلاحی، درمان صورت می گیرد.

درمان زخم سوختگی

نکاتی در مورد درمان زخم سوختگی 


نکات زیر را باید رعایت کنید:

  1. استفاده از کمپرس آب سرد
  2. عمل به توصیه های پزشک
  3. استفاده از داروهای تجویز شده
  4. مالیدن عسل بر روی پوست یا روش های خانگی دیگر


در سوختگی های شدید نیز به علت اینکه فیبرهای کلاژن بسیار زیاد شده و در یک قسمت از بدن جمع می شوند، در نتیجه بدن بیمار دچار خارش و حساسیت می شود. در این شرایط می توانید از کمپرس آب سرد جهت التیام زخم خودتان استفاده کنید. آخرین روش درمان زخم سوختگی نیز استفاده از مدالیتی های موجود در مراکز درمانی می باشد. 

منظور از مدالیتی این است که برخی روش های خاص جهت بهبود فرایند درمان سوختگی وجود دارد. برای مثال تحریک الکتریکی، استفاده از امواج مافوق صوت و دستگاه های فشرده سازی متناوب بخشی از روش های درمان زخم سوختگی محسوب می شوند. 

شما می توانید از عسل برای درمان زخم سوختگی استفاده کنید، زیرا ضد میکروب و ضد عفونی کننده می باشد. برخی امور را نیز بایستی رعایت کنید تا روند درمان سریع تر صورت بگیرد. نباید جلوی نور آفتاب و گرما باشید. مراقب اشیای اطراف خودتان باشید که با آن ها برخوردی نداشته باشید. از داروهای تجویز شده توسط دکتر استفاده کنید و موارد بهداشتی را رعایت کنید.

اسپری سوختگی


1 دیدگاه

  • مریم

    مریم

    ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۱۶:۵۸:۴۸

    برای شستشو دادن زخم سوختگی از چه سرم شستشویی استفاده کنیم؟

    • پشتیبانی فروشگاه

      پاسخ مدیریت

      ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۱:۳۸:۵۵

      سرم شستشو زخم خوب باید ایزوتونیک، غیر هموتلیک، غیر سمی، شفاف، با قابلیت استریل شدن آسان و ارزان قیمت باشد. متاسفانه، همچین محلولی تا به الان تولید نشده :(

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.