همه چیز درباره ی درمان زخم عفونی

همه چیز درباره ی درمان زخم عفونی

زخم عفونی

هزاران موجود بیماری زا و باکتری به طور طبیعی در هر سانتی متر مربع از پوست بدن انسان زندگی می کنند و پوست به عنوان یک سد برای جلوگیری از ورود آن ها به بدن و به وجود آمدن بیماری عمل می کند. اگر این سد پوستی در نتیجه یک ضربه، عمل جراحی و یا یک بیماری آسیب ببیند، این باکتری های موجود روی پوست ممکن است به محل آسیب دیده حمله کنند و باعث به وجود آمدن زخم های عفونی شوند.

میکروارگانیسم های موجود در محیط (به عنوان مثال، میکروب های موجود در خاک یا آب) و یا همچنین میکرو ارگانیسم های موجود در سطح مخاط حیوانات (به دنبال گاز گرفتن آن ها) نیز ممکن است باعث به وجود آمدن زخم های عفونی بشوند.

ما در ادامه به بررسی بیشتر زخم های عفونی، علل، علائم و درمان آن ها می پردازیم. همچنین شما می توانید برای تهیه محصولاتی جهت درمان این نوع زخم ها به فروشگاه حافظ طب نیز سر بزنید.

درمان زخم عفونی موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. عفونت یک زخم ممکن است بسیار خطرناک باشد و در صورتی که تشخیص و درمان مناسب بر روی آن انجام نگیرد، قطعا فرد دچار مشکلات بیشتری می شود. ممکن است یک زخم کوچک و ساده با عفونت کردن درد سر بزرگی را برای شما ایجاد نماید. تشخیص و درمان زخم عفونی موضوعی است که شما باید اطلاعات کافی درباره ی آن داشته باشید.

درمان زخم عفونی

زخم عفونی چیست؟

زخم عارضه ای است که ممکن است در هر نقطه از بدن به وجود آید. وجود هرگونه آسیبی بر روی پوست می تواند سبب زخم شدن قسمتی از پوست و بدن شما گردد. حال چه اتفاقی می افتد که یک زخم معمولی تبدیل به یک زخم عفونی می گردد؟ در صورتی که میکروب ها و باکتری ها به داخل بافت زخم نفوذ نمایند، سبب ایجاد یک زخم عفونی می شوند. رشد میکروب ها در زیر بافت یک زخم باعث عفونت آن می گردد. هر زخم ساده و کوچکی می تواند تبدیل به یک زخم عفونی گردد.

زخم های عفونی شایع ترین و در عین حال مخرب ترین عارضه فرآیند ترمیم زخم ها به شمار می روند. این عفونت ها می توانند باعث زرد شدن زخم نیز بشوند. در صورت عدم مدیریت مناسب آن ها، عفونت زخم می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار بیشتری یا به عبارتی دیگر عوارض ثانویه شود و حتی این زخم های عفونی می توانند باعث از دست دادن اندام و یا حتی در مواقع حادتر باعث مرگ شوند. به همین دلایل، مراقبت کامل از عفونت زخم ها برای همه ی کسانی که از زخم مراقبت می کنند امری ضروری است.

مراقبت و تمیز نگه داشتن محل زخم تاثیر بسیاری در جلوگیری از زخم عفونی دارد. متاسفانه برخی از افراد بدون توجه کافی به موارد بهداشتی باعث می شوند تا زخم های کوچک و ساده تبدیل به یک عفونت پر دردسر شوند. ضدعفونی زخم را در این مقاله خواهیم آموخت.

تشخیص و درمان زخم عفونی و آلوده

علل به وجود آمدن زخم های عفونی

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، معمولاً پوست انسان به عنوان یک مانع برای ورود میکروب های بیماری زا به بدن عمل می کند. اگر پوست آسیب ببیند، میکروب ها می توانند در بافت های حساس زیر آن قسمت پخش شوند و در این صورت زخم های عفونی می توانند تشکیل شوند. این عفونت زخم ها باعث می شود که بافت ها متورم شوند و احتمال بهبود یافتن آنها کمتر بشود. همچنین احتمال بروز عفونت در زخم های باز نسبت به زخم های بسته بسیار بیشتر است. این به این دلیل است که باز بودن پوست راهی برای حرکت میکروب ها از خارج به داخل فراهم می کند.

برخی شرایط نیز احتمال عفونی شدن زخم ها را بیشتر می کنند. این شرایط شامل:

  • وجود دیابت نوع 1 یا نوع 2 در بیمار آسیب دیده.
  • اگر جسم ایجاد کننده زخم و آسیب آلوده و کثیف باشد.
  • اگر زخم در اثر نیش حشرات و یا حیوانات دیگر ایجاد شده باشد.
  • اگر زخم هنوز حاوی تکه هایی از جسم خارجی ایجاد کننده زخم است، به عنوان مثال، تکه های شیشه، تکه های چوب، خار و غیره.
  • اندازه و عمق زخم، زخم های عمیق تر یا گسترده تر شانس بیشتری برای عفونت دارند.
  • لبه های ناهموار منتهی به محل زخم.
  • اگر قبل از عمل جراحی اقدامات احتیاطی مناسب انجام نشده باشد.
  • سن بالای فرد آسیب دیده، بهبود یافتن اعضای بدن با افزایش سن کندتر می شود.
  • وجود اضافه وزن
  • اگر سیستم ایمنی بدن شما دارای مشکل باشد، به عنوان مثال، اگر فرد از داروهایی مانند استروئیدها یا شیمی درمانی استفاده کند و یا HIV/AIDS داشته باشد.

علائم عفونی بودن زخم

 تب

اگر دمای بدن بیماری که دچار آسیب پوستی شده یا عمل جراحی انجام داده به 38 درجه یا بالاتر برسد و این موضوع ادامه دار باشد، می تواند علامتی برای عفونی بودن زخم باشد.

 احساس ناخوشی

پرسیدن حس بیمار می تواند بخش مهمی از ارزیابی وجود یا عدم وجود زخم های عفونی در بیمار باشد. افرادی که بعد از انجام عمل جراحی و یا آسیب دیدن در حال بهبود یافتن هستند، باید هر روز احساس بهتری نسبت به روز قبل داشته باشند. ولی هنگامی که آنها احساس خستگی و کمبود می کنند و این احساس هر روز بیشتر می شود می تواند نشانه ای از وجود عفونت موضعی یا سیستمیک در بدن باشد.

 وجود چرک بد بو

سرازیر شدن آب و چرک بد بو، از زخم می تواند نشان دهنده عفونت در زخم باشد.

 افزایش درد در ناحیه زخم

به طور معمول، بیماری که بعد از عمل جراحی و یا جراحت به خوبی در حال بهبود یافتن است، باید متوجه شود که درد او نیز در حال کاهش یافتن است. اما اگر بیمار درد مداوم و یا فزاینده ای داشته باشد، این می تواند نشانه ای برای وجود زخم های عفونی در بدن او باشد. 

وجود قرمزی در اطراف زخم

در ابتدا، زخم ها و یا آسیب ها به دلیل روند التهابی نرمال بهبودی، ممکن است کمی قرمز به نظر برسند، اما این قرمزی باید به تدریج بعد از گذشت 5 تا 7 روز محو شود. وجود قرمزی عمیق تر در اطراف زخم که همچنان افزایش می یابد و حاد تر نیز می شود، نشانه عفونت زخم است.

 تورم ناحیه زخم

مانند قرمزی اطراف زخم، وجود تورم در مراحل اولیه ترمیم زخم نیز طبیعی است. با این وجود، تورم باید به طور مداوم کمتر شود. ولی تورم مداوم می تواند نشانه وجود زخم های عفونی و یا عوارض دیگر باشد.

 از دست دادن عملکرد و حرکت

یکی دیگر از علائم زخم های عفونی که نیاز به درمان شدن دارند، زمانی است که بیمار توانایی حرکت یا تکان دادن طبیعی ناحیه زخم را از دست داده باشد. 

نحوه تشخیص و درمان زخم عفونی و آلوده

شاید این سوال برای شما پیش آید که چگونه می توانیم فرق یک زخم عفونی را با زخم معمولی بدانیم؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت یک زخم عفونی باعث تورم و قرمزی پوست اطراف خود می گردد. در صورتی که زخم معمولی هرگز دچار تورم و قرمزی نیست. زخم عفونی ممکن است فرد را دچار تب و لرز نماید. در حالی که یک زخم معمولی هرگز باعث بروز این علائم نمی گردد. ترشح مایع زرد رنگ و بد بو نیز از جمله نشانه های زخم عفونی می باشد که در یک زخم معمولی هرگز دیده نمی شود. درمان زخم عفونی حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود. از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید و برای تشخیص و درمان زخم عفونی خود حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. درمان زخم عفونی معمولا با آنتی بیوتیک ها انجام می گردد. 

چگونه عفونت زخم را تشخیص دهیم؟

هر فردی در طول زندگی دچار زخم هایی بر روی بدنش می گردد. چگونه می توان یک زخم عفونی را بر روی پوست تشخیص داد؟ همان طور که در بالا اشاره شد ویژگی های ظاهری یک زخم معمولی با زخم عفونی بسیار متفاوت است. یک قانون کلی برای تشخیص زخم عفونی وجود دارد. اگر زخم روی پوست شما هر روز به جای بهتر شدن و بهبود یافتن، بدتر و شدیدتر از قبل می شود، حتما آن زخم عفونی شده است. زخم های معمولی با گذشت چند روز به سمت بهبودی پیش می روند و پوست به تدریج ترمیم می شود، ولی اگر یک زخم این روند را طی نکرده و هر روز بدتر از روز قبل شده و درد شدیدی در آن ناحیه ایجاد می گردد، قطعا شما دچار یک زخم عفونی شده اید. برای آشنایی با درمان زخم عفونی و خرید محصولات درمان زخم با ما همراه باشید.

درمان زخم های عفونی در خانه

درمان زخم های عفونی در خانه

قبل از ارائه هر راهکاری باید بدانید که زخم های عفونی شدید حتما باید تحت نظر پزشک درمان شوند. اقدام خودسرانه ممکن است باعث بدتر شدن زخم و ایجاد مشکلات بزرگ تر گردد. در صورتی که زخم شما خفیف بوده و هیچ علائمی از تب و لرز ندارید می توانید از راهکارهایی برای درمان آن در خانه استفاده نمایید.

شما می توانید پمادهای ضدعفونی کننده را از فروشگاه حافظ طب تهیه کرده و روزانه بعد از شستشوی کامل زخم از آن استفاده نمایید. بهتر است زخم را با آب گرم و صابون شسته و بعد از خشک کردن به آن پماد بزنید. توصیه می شود بعد از زدن پماد زخم را با گاز استریل پانسمان نمایید.

برای درمان زخم عفونی در خانه می توانید از زردچوبه و یا روغن نارگیل نیز استفاده نمایید. زردچوبه در درمان عفونت ها تاثیر خوبی دارد و می تواند یک درمان خانگی به حساب آید.

نحوه جلوگیری از عفونت زخم

راه حل اصلی برای جلوگیری از عفونت یک زخم، تمیز نگه داشتن آن است. چیزی که باعث ایجاد عفونت در یک زخم می شود وجود آلودگی و میکروب در ناحیه زخم می باشد. اگر بعد از به وجود آمدن یک زخم به خوبی از آن مراقبت کرده و محل را تمیز نگه دارید، درصد عفونی شدن آن بسیار پایین می باشد. در غیر این صورت ممکن است یک زخم ساده تبدیل به زخم عفونی گردد.

درمان زخم عفونی کاری ساده ای نیست پس بهتر است قبل از درمان، از به وجود آمدن آن پیشگیری نماییم. در صورتی که زخم عمیقی بر روی پوست خود دارید، بهتر است از چسب زخم استفاده کنید. چسب نزدن و قرار دادن زخم در معرض هوا و انواع آلودگی ها می تواند میزان عفونت آن را تشدید کند. بنابراین برای جلوگیری از عفونی شدن زخم حتما موارد بهداشتی را رعایت نمایید.

عوامل خطر در درمان زخم عفونی

بزرگ ترین خطر در درمان زخم عفونی جدی نگرفتن آن است. اگر فکر می کنید وجود یک زخم عفونی مشکل ساده ای است و خود به خود درمان می شود، باید منتظر پیامدهای خطرناک آن باشید.

درمان زخم عفونی به هیچ وجه ساده نبوده و نیازمند دانستن اطلاعات کافی می باشد. دومین خطر نیز انجام ندادن اقدام پزشکی است. برای درمان زخم عفونی شدید حتما باید از یک پزشک معالج کمک بگیرید. در صورتی که هرگونه احساس بیماری مانند تب و لرز و یا سردرد را دارید بهتر است از درمان خانگی زخم اجتناب نموده و برای درمان به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

دستکاری کردن زخم نیز به شدت خطرناک است. نباید به طور خودسرانه زخم عفونی خود را مورد دستکاری قرار دهید. برای رفع عفونت حتما باید از آنتی بیوتیک ها استفاده شود و دستکاری زخم کاری خطرناک می باشد.

عوارض زخم های عفونی

اولین و مشخص ترین عارضه زخم عفونی وجود درد است. درد داشتن در ناحیه زخم عفونی حتما دیده می شود.

 تورم و قرمزی این ناحیه از دیگر عارضه ها می باشد. ورم کردن یک قسمت از بدن نشانه ی بارزی برای وجود عفونت می باشد. ترشح مواد زرد رنگ نیز در زخم های عفونی وجود دارد. معمولا لایه زیر پوست سفید شده و یا به رنگ زرد در می آید. در صورت وجود عفونت در یک زخم ممکن است بوی بدی نیز با آن همراه باشد.

وجود عفونت باعث می شود تا زخم بوی بدی داشته باشد. تب و احساس بیمار بودن از عوارض خطرناک تر عفونت می باشد. معمولا عفونت های شدید باعث ایجاد تب و لرز در فرد می گردد که در صورت مشاهده چنین نشانه ای حتما باید به پزشک مراجعه نمود. ممکن است بعد از بهبودی جای زخم بر روی پوست ماندگار باشد و به صورت کامل رفع نگردد. این مورد نیز یکی از عارضه های زخم عفونی می باشد.

 درمان زخم عفونی

درمان پزشکی برای زخم عفونی و آلوده

درمان و اقدامات پزشکی برای درمان زخم عفونی شامل تجویز دارو و انواع پمادهای ضدعفونی کننده می باشد. البته در برخی از شرایط حاد ممکن است نیاز به بستری نیز وجود داشته باشد. اولین درمان برای رفع عفونت در بدن مصرف آنتی بیوتیک می باشد. معمولا شربت ها و یا قرص های آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می گردد و از او خواسته می شود تا این داروها را به موقع و مرتب مصرف نماید. زخم های عفونی را نمی توان تنها با استفاده از پمادهای ضد عفونی کننده درمان نمود.

بعد از مصرف خوراکی آنتی بیوتیک، پزشک استفاده از پماد را توصیه می کند. مصرف یک دوره کامل داروها می تواند سبب بهبود وضع بیمار و درمان زخم عفونی گردد. معمولا بعد از یک دوره مصرف داروها پزشک ویزیت دوباره را پیشنهاد می دهد. در صورت شدید بودن عفونت زخم ممکن است فرد در بیمارستان بستری شده و با اقدامات پزشکی پیشرفته تر و تحت نظر بودن درمان شود.

درمان و بهبود زخم های عفونی

با پاکسازی و درمان سریع و مناسب زخم های عفونی می توان خطر آن ها را به حداقل رساند. بسیاری از عفونتهای باکتریایی سطحی و عفونتهای ویروسی می توانند بدون درمان کردن خود به خود برطرف شوند. سایر عفونت های باکتریایی نیز ممکن است فقط به یک داروی ضد میکروب موضعی نیاز داشته باشند و در برخی موارد هم عفونت نیاز به برش دادن و تخلیه دارد.

عفونت هایی که عمیق تر هستند معمولاً به دارو های آنتی بیوتیک نیاز دارند. انتخاب نوع آنتی بیوتیک مناسب زخم شما بر اساس نتایج کشت زخم و آزمایشات حساسیت ضد میکروبی انجام می شود. افرادی که دارای عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند و یا دارای عفونت در محلی از بدن هستند که درمان به وسیله دارو برای آنها دشوار است (مانند استخوان) ممکن است به درمان های طولانی مدت و یا درمان به وسیله داروهای داخل وریدی (IV) احتیاج داشته باشند.
بعضی از زخم ها عفونی مثل سوختگی ها همچنین ممکن است نیاز به برداشت بافت مرده و یا تخلیه، (گاهی اوقات بیش از یک بار) داشته باشند. همچنین از ضد میکروب های موضعی و دبریدمان ها نیز برای درمان عفونت سوختگی ها می توان استفاده کرد. در مواقع گسترده تر این نوع آسیب ها، پیوند عضو و یا سایر جراحی ها امکان دارد مورد نیاز باشند.

برنامه های درمانی عفونت زخم ها، می تواند تحت تأثیر شرایط زمینه ای نیز باشند که می تواند روند بهبود زخم را کند کند، این شرایط شامل دیابت، سوء تغذیه، HIV/AIDS و سایر اختلالاتی است که سیستم ایمنی را به خطر می اندازند. 

درمان پزشکی برای زخم عفونی و آلوده

پیشگیری از به وجود آمدن زخم های عفونی

برای جلوگیری و پیشگیری از زخم های عفونی این مراحل را دنبال کنید:

  1.  محل زخم و آسیب را بلافاصله با آب و صابون بشویید.
  2.  مقدار کمی پماد یا داروی آنتی بیوتیک به زخم بزنید. شما می توانید این پماد را بدون نیاز به نسخه خریداری کنید.
  3.  زخم را با گاز پانسمان بپوشانید. (هر روز یا هر زمان که نم دار و یا کثیف شد آن را عوض کنید)
  4.  در 24 ساعت اولیه آسیب دیدگی زخم را تمیز و خشک نگه دارید.
  5.  دستان خود را قبل و بعد از مراقبت از زخم بشویید.

معرفی محصولات حافظ طب جهت پیشنهاد

پماد عسل طبی آنتی باکتریال مدی هانی :

استفاده از این محصول برای درمان زخم عفونی پیشنهاد می گردد. این پماد به دلیل داشتن انواع آنتی باکتریال ها می تواند کمک زیادی را به درمان زخم عفونی نموده و باعث ترمیم بیشتر و بهتر جای زخم گردد. از این پماد می توان برای انواع زخم های دیابتی، زخم عروقی، زخم سوختگی و زخم های جراحی استفاده نمود. این پماد به دلیل مرطوب نگه داشتن زخم سبب بهبود بهتر و زودتر زخم می گردد. شما می توانید از این محصول برای درمان زخم عفونی خود استفاده نمایید.

 

 

همچنین پانسمان دیگری به نام پانسمان هیدروکلوئید وجود دارد که بخشی چسبنده دارد و حاوی عناصر ایجاد کننده ژل است و به لایه خارجی ضدآب و منعطف وصل شده است.  خرید پانسمان هیدروکلوئید در رابطه با ساختار این نوع پانسمان ها به شما عزیزان کمک شایانی کند. 


1 دیدگاه

  • ساناز

    ساناز

    ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۱۶:۵۵:۵۷

    زخم های عفونی رو میتونیم بشوریم؟ اگر اره با چی شستشو بدیم و چی خوبه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • پشتیبانی فروشگاه

      پاسخ مدیریت

      ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۱:۴۱:۳۶

      بله. باید با یک سرم شستشو زخم مناسب، زخم رو شستشو بدید

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.