زخم بستر

سوالات متداول زخم بستر

زخم بستر

سوالات متداول زخم بستر بسیار گسترده بوده و اشخاص در حوزه درمان زخم بستر ابهاماتی دارند. نیاز است برای پاسخ به سوالات متداول زخم بستر افراد، اطلاعات جامع و کافی در اختیار بیماران قرار داده شود.

همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین سوالات متداول زخم بستر در مورد چیستی و ماهیت این بیماری می باشد. زخم بستر یکی از عوارض اصلی بیماری دیابت می باشد که با توجه به فرد مورد نظر و شرایط وی، درجه و میزان شدت آن متفاوت می باشد.

بیماری قند بر اثر عوامل مختلفی در یک شخص  ایجاد می شود. یکی از اصلی ترین عوامل در دیابت، مصرف بیش از اندازه شکر و مواد قندی می باشد. معمولا افرادی که از شیرینی های مختلف و مواد قندی مانند شکلات و شیرینی های قنادی و خرما بسیار زیاد استفاده می کنند، با افزایش وزن مواجه می شوند که این افزایش وزن باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن فرد می شود.

 پس از ابتلا به بیماری دیابت می باشد که شخص دچار عارضه زخم بستر می شود. در ذیل به بررسی سوالات متداول زخم بستر پرداخته و توضیحاتی را در خصوص زخم بستر خواهیم داد.

از اولین سوالات می توان به مورد زیر اشاره کرد:

1- زخم بستر چیست و انواع آن کدامند؟

آسیب دیدن بافت های مختلف بدن به خصوص در ناحیه پشت و پای انسان بر اثر فشارهای طولانی مدت را زخم بستر یا زخم فشاری می نامند.

 اگر بخواهیم به طور خلاصه اشاره ای به زخم بستر بکنیم، باید چنین بگوییم که درگیر شدن بافت پا و عضلات بر اثر ساییدگی و اصطکاک با تخت یا بستر بر اثر تحت فشار قرار گرفتن آن در طولانی مدت را زخم بستر می نامند.

سوال دوم در مورد انواع زخم بستر می باشد که از سوالات متداول زخم بستر محسوب می شود.

2- انواع زخم بستر کدام است ؟

انواع زخم بستر شامل زخم بستری های ساده و سطحی، متوسط و عمیق یا پیشرفته و بسیار عمیق هستند. در زخم بستر سطحی پوست شخص کمی قرمز شده و شخص احساس ناراحتی می کند.

 در این حالت زخم به حدی نمی باشد که موجب خونریزی و درگیر کردن بافت های زیر پوست و استخوان برسد.

زخم فشار چیست؟

 

نکات مربوط به زخم بستر و پاسخ به سوالات

در بخش ذیل به بررسی برخی نکات کلی در این حوزه می پردازیم:

  1. فعالیت و ورزش یکی از راه های جلوگیری از پیشرفت زخم بستر می باشد.
  2. به چهار نوع معمولی، متوسط، پیشرفته و بسیار پیشرفته تقسیم می شود.
  3. اقدامات درمانی باید سریعا شکل بگیرد.
  4. افراد دارای بیماری های خاص مانند MS یا افرادی که بر اثر سکته مغزی، دچار اختلالات شدید شده اند، بیشتر در معرض ابتلا به زخم بستر قرار دارند.

معمولا زخم بستر سحطی با استفاده از داروها و مسکن های عمومی مانند استامینوفن درمان می شوند. البته  استراحت کوتاه مدت نیز اثر مثبتی دارد.

در زخم بستر متوسط، زخم مورد نظر عمیق تر بوده و به داخل بافت مورد نظر نفوذ کرده و آلودگی های گوناگون در اطراف عضو، به وجود می آید. در زخم بستر متوسط بایستی به دکتر مراجعه کرده و مداخله درمانی مورد نظر صورت بگیرد. زخم بستر عمیق یا پیشرفته از جمله بدترین نوع زخم بستر می باشد.

در این نوع زخم بستر، نه تنها بافت مورد نظر، بلکه اجزای داخلی بافت مانند سلول ها و قسمت های داخلی عضو مورد نظر به شدت آلوده شده و نیاز به مراقبت و اقدامات درمانی پیشرفته دارد. معمولا در زخم بستر پیشرفته، یک سوراخ بر اثر فشار بر روی عضو ایجاد می شود که اگر اقدامات درمانی صحیحی بر روی آن صورت نگیرد، عوارض بسیار شدیدی در پی خواهد داشت.

زخم بستر بسیار عمیق که شدیدترین حالت از زخم بستر محسوب می شود، یک حفره بزرگ در بدن شخص ایجاد می شود. در این حالت نه فقط بافت، بلکه استخوان و لایه های زیرین آن نیز نمایان می شود و عذاب بسیار شدیدی نیز در پی دارد. ممکن است این نوع از زخم بستر موجب آلودگی شدید تاندون و استخوان شخص شود.

3- چه افرادی در معرض ابتلا به زخم بستر قرار دارند؟

افرادی که از نظر حرکتی دارای محدودیت های خاصی هستند در ابتلا به زخم بستر مستعد می باشند. معمولا افرادی که دچار سکته مغزی یا از کار افتادن برخی اعضای بدن، یا افرادی که به مدت طولانی به صورت ساکن زندگی می کنند( مانند افرادی که از ویلچر استفاده می کنند) در معرض ابتلا هستند.

 

دلیل ابتلا به زخم بستر

 

سوالات متداول زخم بستر در مورد عوامل موثر در ابتلا به زخم بستر  

در این بخش به بررسی سوالات متداول زخم بستر در حوزه عوامل موثر بر زخم بستر صحبت می کنیم:

  1. داشتن تغذیه نامناسب
  2. مسن بودن افراد
  3. عدم رعایت بهداشت شخصی
  4. عدم تحرک و فعالیت

 همچنین افرادی که سابقه جراحی اعضای مختلف بدن به خصوص لگن و شکستگی پا و تعویض مفصل را تجربه کرده اند، و افرادی که دچار معلولیت های ذهنی هستند، نیز شامل این دسته از افراد هستند.

به طور کلی افرادی که فعالیت خاصی نداشته و در طول روز هیچ گونه حرکتی نمی کنند، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، دچار زخم بستر شده که با توجه به سن و شرایط فرد، درجه آن می تواند متفاوت باشد. البته یک سری افراد که دچار بیماری های خاص هستند، نیز با این مشکل رو به رو می شوند.

افرادی که بیماری MS داشته یا کسانی که به صورت بیهوش در تخت بیمارستان مدت ها باقی می مانند، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به زخم فشاری هستند. جانبازان و افرادی که در تصادفات دچار مشکلات شدیدی از جمله قطع نخاع می شوند نیز در این لیست قرار می گیرند.

4-عوامل اصلی فشار در محل زخم کدامند؟

عوامل مختلفی در فشار بر روی محل زخم تاثیر دارند که مهم ترین آن ها شامل ساییدگی و کشیده شدن پوست، بی تحرکی، داشتن رژیم غذایی نامناسب، گردش خون به صورت کم فشار و ضعیف، چاق بودن یا لاغر بودن بیش از حد استاندارد، مسن بودن و پیر بودن افراد، افرادی که دچار بیماری های خاصی مانند سرطان، دیابت، و بیماری های زمینه ای خاص مانند مشکلات کلیوی یا مغزی می باشند.

یکی از مهم ترین سوالات متداول زخم بستر که ذهن افراد را درگیر کرده است، در مورد نواحی و مناطق درگیر بدن با زخم بستر می باشد.

5-چه مناطقی از بدن بیشتر درگیر زخم بستر می شوند؟

رایج ترین نقاط بدن که با زخم بستر درگیر می شوند، شامل پشت سر، لاله های گوش، شانه ها و فضای بین آن ها، کتف و آرنج شخص، قفسه سینه و اطراف قلب، پشت کمر و ستون فقرات، زانوها و قسمت های پایین بدن، باسن و اطراف پشت، برجستگی های استخوان و قوزک پا می باشند.

 

درمان زخم فشار

سوالات متداول زخم بستر و اقدامات عملی مناسب جهت درمان 

در این بخش به بررسی سوالات متداول زخم بستر و اقدامات عملی مناسب جهت درمان می پردازیم.
از سوالات متداول زخم بستر می توانیم به رعایت نکات اصلی و کلیدی هنگام زخم بستر اشاره کنیم که در ذیل به آن می پردازیم.

5-اگر دچار زخم بستر شدیم چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

  1.  رعایت نکات بهداشتی و نظافت شخصی 
  2. توجه به نوع تغذیه و حرکات مختلف جسمانی
  3.  فیزیوتراپی و تقویت اندام های آسیب دیده بدن .
  4.  مراجعات مکرر به پزشک متخصص و راهنمایی از وی
  5.  استفاده از داروها و عمل به توصیه های پزشک
  6.  پانسمان نمودن و مرطوب نگه داشتن اطراف زخم 
  7. استفاده از تشک و بالش مخصوص با توجه به شرایط بیماری خودتان
  8.  توجه روحی به بیمار و کمک به وی 

6-روش های جلوگیری از زخم بستر چیست؟

روش های متفاوتی از جمله شستشوی زخم با استفاده از آب نیمه گرم و تمیز سازی آن، ماساژ محل زخم و مرطوب نگه داشتن محل زخم، مراقبت دائمی از بیمار و توجه به بی اختیاری ادراری بیمار، نظافت اطراف زخم و تمیز کردن محل خواب و استراحت بیمار، استفاده از روغن زیتون و مالش در طول روز، توجه به حرکات بیمار و کمک به جا به‌ جایی شخص و بسیاری از عوامل دیگر جزو روش های محافظت و پیشگیری از ابتلا به زخم می باشند.

7-آیا نور آفتاب برای زخم بستر مفید می باشد؟

خیر نور آفتاب برای پوست زخم بستر ضر می باشد، زیرا باعث خشکی بیش از حد پوست می شود. زخم بستر در محیط مرطوب می تواند بهبود یابد. اگر زخم بستر در برابر خورشید قرار بگیرد، باعث سوختگی نیز خواهد شد و شدت عفونت نیز افزایش خواهد یافت.


8-برای تمیزسازی زخم بستر چه کار باید بکنیم؟

 بایستی از آب نمک استفاده کرده و یا به کمک تمیزکننده مخصوصی که پزشک برای شما توصیه کرده است محل مورد نظر را تمیز کنید. بهتر است از شیر آب برای تمیز کردن محل زخم استفاده نکنید.

9-آیا حمام کردن با زخم بستر صحیح است؟

اگر شما بخیه داشته باشید یا شدت و درجه زخم بستر بسیار عمیق باشد و یا پزشک حمام کردن را برای شما منع کرده باشد، نباید به حمام بروید. اگر زخم شما ساده بود و پزشک نیز آن را تایید می کند، در این صورت حمام کردن با زخم بستر موردی ندارد.

روش های جلوگیری از زخم بستر


1 دیدگاه

  • فائزه

    فائزه

    ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۱۷:۰۳:۲۷

    چه پانسمانی رو برای زخم بستر پیشنهاد می کنید؟

    • پشتیبانی فروشگاه

      پاسخ مدیریت

      ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۱:۱۴:۵۰

      سلام دوست عزیز. بسته به شرایط بیمار نوع پانسمان و کاربردشون فرق داره. مثلا برای زخم بستر درجه 4 پانسمان طباگران پلاس نقره خوبه.

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.