لوگو حافظ طب نوین

عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن

زخم بستر

آشنایی با درمان زخم بستری که نمی توان درجه آن را تشخیص داد

عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان زخم بستر، یکی از مهم ترین موضوعات پزشکی می باشد که مورد بحث اساتید و پزشکان می باشد. زخم بسترها انواع مختلفی دارند که میزان عمیق بودن آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد. گاه که زخم بستر دچار تغییرات عمقی می شود، شکل و ظاهر آن تغییر پیدا می کند.

در این شرایط با موضوع عدم تشخیص درجه زخم بستر روبه رو می شویم. با تغییر بافت اصلی پوست که در لایه های مختلف پوست شکل می گیرد، همچنین آغاز روند نرم شدگی استخوان بر اثر شدت یافتن زخم بستر و عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن، باید روش های مختلف جهت بهبود زخم بستر را امتحان کنیم.

 البته بررسی روش های مختلف درمان دارای برخی اصول می باشد که بایستی آن ها را رعایت کنیم. درجه و میزان عفونت موجود در زخم بسترها در برخی موارد قابل شناسایی نیست و عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن، باعث ایجاد مشکلات متفاوتی برای شخص بیمار می شود.

 در این شرایط بایستی تمام نکات بهداشتی و اصولی را رعایت کرده تا عوارض ناشی از زخم بستر به حداقل مقدار خود برسد. معمولا موضوع عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن، زمانی رخ می دهد که بافت نرم و خارجی پوست برای مدت زمانی طولانی به حالت فشرده در بیایند و فشار زیادی بر روی آن ها اعمال شود.

گاه مشاهده کرده اید که پس از زخمی شدن، لایه سفیدی در اطراف زخم ایجاد می شود و جلوی نفوذ عفونت ها را می گیرد. در درمان زخم بستر با شکل گسترده عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان این حالت مواجه می شویم.

 اسلاف یا اسکار به پوشش ها و لایه های سفت یا نرمی گفته می شود که دارای رنگ های متفاوتی از جمله قهوه ای، سیاه، سبز یا زرد می باشد. اسلاف به عنوان یک لایه پوششی بر روی زخم بستر ایجاد می شود و مانع تشخیص میزان عمق و درجه زخم بستر می شود.

 این لایه های پوششی زخم بستر را احاطه می کنند و مانع نفوذ میکروب ها و عفونت به داخل زخم می شوند. برای اینکه بتوانیم عمق زخم بستر را تشخیص بدهیم، بایستی به صورت کامل عمق و پایه و میزان عفونت زخم را مشاهده کنیم تا بتوانیم تشخیص دقیقی بدهیم. اسکار موجب عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن می شود و مشکلاتی را برای پزشک مورد نظر ایجاد می کند.

درجات زخم بستر

  درجه های زخم فشار

مرحله اول: از بین رفتن لایه رویی پوست (ایپدرم)

مرحله دوم: التهاب پوست سالم

مرحله سوم: عمیق شدن زخم تا لایه چربی زیرپوست

مرحله چهارم: عمیق شدن زخم تا عضلات و استخوان ها و آسیب به پوست سالم

 البته گفتنی است که اسکار در مرحله اول و دوم زخم ایجاد نمی شود و بعد از مرحله دوم این پوشش بر روی زخم بستر ایجاد می شود. تشخیص و شناسایی درجه زخم بستر موضوع اصلی و مهمی در درمان آن می باشد، زیرا هر نوع درمان و مشاوره و توصیه های مختلف وابسته به میزان درجه زخم بستر می باشد و بدون آگاهی داشتن از میزان و درجه زخم بستر، چنین چیزی ممکن نخواهد بود.

اگر هم تشخیصی صورت بگیرد، به صورت تجربی توسط پزشک ماهر و زبده صورت می گیرد که باز احتمال خطا و اشتباه نیز وجود دارد.


نکات درمانی

در بخش ذیل به بررسی برخی نکات و توصیه ها در حوزه عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن می پردازیم:

  1.  پاکسازی زخم مورد نظر به صورت مداوم
  2.  تقویت رژیم غذایی مناسب و ورزش های مخصوص به توصیه پزشک متخصص
  3.  تمیز کردن حوله و تخت و مواد مصرفی به طور کامل
  4.  کم کردن ارتفاع تخت بیمار جهت کاهش اصطکاک
  5.  استفاده از داروهای تجویز شده
  6.  عمل به توصیه های متخصص و مشاوره با پزشک

دلایل ایجاد زخم بستر بسیار می باشد که در این قسمت به سه دلیل اصلی آن اشاره کرده و توضیحاتی می دهیم. برای اینکه بتوانید اقدامات مناسبی در راستای عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن انجام دهید، باید به موضوعات متفاوتی توجه کنید. 
حتما باید زخم مورد نظر به صورت مداوم پاکسازی و ضد عفونی شود تا بتوانیم مشکل عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن را حل کنیم. البته این موضوع را در نظر بگیرید که عمل دبریدمان کردن زخم بستر باعث می شود که اسکار ایجاد شده در اطراف زخم، از بین رفته که این وضعیت برای زخم مورد نظر، نامناسب می باشد و شرایط بهبود را سخت تر می کند.
 بر طبق تحقیقات، افرادی که از تغذیه و رژیم غذایی مناسبی برخوردار نیستند و یا در بیشتر مواقع به صورت نشسته و ساکن هستند و هیچ فعالیتی ندارند، مستعد ابتلا به زخم بستر هستند. پس سعی کنید به تغذیه و ورزش خودتان اهمیت ویژه ای قائل شوید.
 همچنین بهتر است محیط و محل زندگی بیمار و هر آن چه که با آن ها در ارتباط است به صورت تمیز و استریل شده باشد. حوله ها و مواد مصرفی و تخت بیمار باید تمیز و مرتب باشد و نباید با زخم و عفونت دچار آلودگی شود. یکی از مشکلاتی که در موضوع عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن، به آن می پردازیم توجه به سبک و شرایط زندگی بیمار می باشد.
 برش یا پارگی، اصطکاک و فشار طولانی مدت جزو سه عامل اصلی می باشند که موجب پیشرفت عمق زخم بستر می شوند. در مورد عامل اصطکاک باید عرض کنیم که بهتر است تخت بیمار را تا حد مشخصی پایین نگه دارید تا زخم بستر موجود در بیمار، کمتر دچار ساییدگی و اصطکاک شود.
 در نهایت اینکه بهتر است داروهای تجویز شده را به صورت کامل و بر طبق ساعت و برنامه اعلام شده توسط پزشک متخصص مصرف کنید تا زخم بستر شما بهبود یابد. 
یک توصیه به شما عزیزان داریم و آن این است که اگر دچار زخم بستری شدید که نمی توانید درجه آن را تشخیص دهید، حتما و به سرعت به پزشک مراجعه کنید، زیرا عدم مراجعه و اقدامات درمانی مناسب موجب عفونت شدید پوست شما شده که پس از مدتی این عفونت در استخوان های شما نیز ظاهر خواهد شد و عذاب شدیدی در پی خواهد داشت. 
همچنین برای رفع مشکل عدم تشخیص درجه زخم بستر و روش درمان آن، بهتر است که به توصیه ها و پیشنهادات پزشک خودتان با دقت عمل کنید تا کمتر دچار اذیت شوید.


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.