لوگو حافظ طب نوین

مراقبت های پرستاری از زخم بستر

زخم بستر

زخم بستر چیست؟ زخم های پوستی دردناکی هستند که بر اثر فشار بر روی پوست (معمولا با نشستن یا خوابیدن طولانی مدت و جا به جا نشدن) بوجود می آید.

مراقبت های پرستاری از زخم بستر موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از پزشکان و متخصصان بر آن تاکید دارند. دیابت، فشار مداوم، کشیدگی پوست یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد زخم بستر در افراد می باشند.

 افرادی که به میزان زیادی از مواد قندی مانند شیرینی ها و نوشابه و مواد مضر استفاده می کنند و همیشه به پرخوری می پردازند، دچار مشکلات زخم بستر می شوند.

 اینجاست که نقش مهم مراقبت های پرستاری از زخم بستر مشخص می شود. مراقبت های پرستاری دارای برخی اصول و نکات می باشد که باید از این مسائل آگاهی کامل داشته باشید، زیرا بی توجهی و کم دقتی مشکلات بزرگی را برای شخص ایجاد کرده و هزینه های زیادی را نیز بر شما تحمیل خواهد نمود.

  قابل ذکر است که بسیاری از افرادی که به زخم بستر مبتلا هستند نیازمند مراقبت از درمان زخم بستر می باشند، اما برخی افراد از جمله اشخاصی که دچار قطع نخاع یا فلج مغزی شده اند، تصادفات شدید جاده ای را تجربه کرده اند، بیشتر مورد توجه هستند.

 همچنین افرادی که از بیماری های خاصی مانند سرطان، ام اس و دیابت و برخی موارد دیگر رنج می برند، نیازمند مراقبت های پرستاری از زخم بستر می باشند.

برخی از امور مربوط به مراقبت های پرستاری از زخم بستر پیچیده بوده و فقط باید تحت مراقبت پزشک و کارشناس پرستاری صورت بگیرد.

 اقدامات شامل موارد زیر می باشد:

  • مراقبت و چک کردن بیمار هر 2 ساعت یک بار و توجه به وضعیت وی
  • پوست و محل زخم شما باید به صورت پیوسته تمیز و سالم باشد
  • در صورت سر خوردن و پایین آمدن بیمار از تخت، از ملافه استفاده کنید و بیمار را بالا بکشید.
  • هر 2 ساعت یک بار نیاز هست تا با استفاده از روغن زیتون یا روغن های مخصوص که پزشک توصیه کرده است، اطراف زخم مورد نظر ماساژ داده شود.

مراقبت پرستاری از زخم بستر

نکات کلیدی مراقبت از زخم بستر

  • شرایط بیمار را همیشه در نظر بگیرید.
  • دقت و سرعت عمل بالایی در کار داشته باشید
  • از پزشک مربوطه راهنمایی های لازم را اخذ کنید
  • جابه جایی بیمار به صورت مرتب صورت بگیرد
  • به رژیم غذایی فرد بیمار توجه ویژه ای داشته باشید
  • اگر بیمار دارای پوست خشک می باشد، سعی کنید از مرطوب کننده و کرم های مناسب استفاده کنید

به طور کلی یکی از اصلی ترین نکات در حوزه مراقبت های پرستاری از زخم بستر، توجه به شرایط بیمار می باشد. شما به عنوان یک پرستار، باید تشخیص دهید که بیمار شما چه ویژگی ها و عاداتی دارد و بر طبق شناختی که از وی دارید، مراقبت های لازم را انجام دهید.

برای مثال شخصی که زخم بستر درجه 3 یا 4 دارد، نباید به حمام برود، زیرا زخم بستر در این شرایط شدت یافته و نیازمند مراقبت ویژه می باشد. اینکه در چه زمانی و چه نوع دارویی به بیمار مورد نظر داده شود، نیازمند دقت بالا می باشد. پس داشتن دقت بالا و توجه به وضعیت بیمار از هر چیزی مهم تر می باشد.

اگر مطلبی را نمی دانید از پزشک مربوطه کمک بگیرید و هیچ گاه به صورت مستقل عمل نکنید، زیرا عوارض منفی زیادی بر بیمار دارد. اگر بیمار در یک جای مشخص و بر روی زمین نشسته باشد، سعی کنید به آرامی وی را بلند کرده و جای او را تغییر دهید، زیرا ساکن ماندن باعث شدت یافتن زخم بستر شده و بیمار را عذاب می دهد.

مراقبت از زخم بستر

همچنین اگر بیمار شما دارای پوستی خشک می باشد، نیاز هست تا از کرم ها و نرم کننده های مناسب برای ماساژ محل زخم استفاده کنید. یکی از عواملی که در روند درمان زخم بستر تاثیر مثبتی دارد، مرطوب نگه داشته محل زخم می باشد. البته این کار باید با دقت صورت بگیرد و تکرار چنین کاری به طور مداوم اشتباه می باشد، زیرا موجب حساسیت پوست می شود.

در حالت کلی مناطقی که بیشتر آسیب دیده اند، نیاز هست تا در طول روز 2 بار بررسی شوند. بهتر است از تجهیزات یا لوازمی که برای حرکت بیمار، توسط پزشک توصیه شده است، استفاده کنید. ارتفاع بالشتک و سطح قرار گرفتن ویلچر باید با بدن شما تطابق لازم را داشته باشد.

 از لباس های گشاد استفاده کرده و روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب به بیمار بدهید. همچنین سعی کنید از اصطکاک و برخورد با اشیا هنگام جابه جایی و حرکت در امان باشید.

 توصیه می شود که از مشروبات الکی و سیگار نیز استفاده نکنید، زیرا شرایط درمان را سخت تر می کند.

پانسمان زخم بستر


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.