تفاوت بخیه و چسب بخیه

بررسی تفاوت بخیه و چسب بخیه

زخم جراحی

بخیه یکی از روش های متداول در دنیای پزشکی است که قرنها از قدمت آن می گذرد. طبق آثار به جا مانده از  دوران کهن استفاده از این روش به مصریان باستان باز می گردد. آنها روش بستن زخم با استفاده از نخ را حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به نام خود ثبت کرده اند. البته نخ های مورد استفاده ی آنها از جنس فلز بود که معایب مختص به خود را داشت.

بخیه روشی است که در آن بافت های جدا شده ی پوست از یکدیگر را مجددا کنار هم قرار داده و از ورود میکروب هایی که باعث عفونت می شوند پیشگیری میکنند. علاوه بر ممانعت از عفونت، بخیه از خونریزی نیز جلوگیری کرده و روند تسریع زخم را افزایش می دهد. موضوع مقاله ی ما تفاوت بخیه و چسب بخیه می باشد.

با ما تا انتهای این پست همراه باشید تا با تمامی خصوصیات بخیه های سنتی که توسط نخ و سوزن انجام می شوند و بخیه با استفاده از چسب که یک روش مدرن و بسیار آسان است آشنا شوید.

چسب بخیه چیست؟

کاربرد چسب بخیه همانند نخ بخیه می باشد. این چسب نیز همانند نخ لبه های پوست را کنار هم نگه میدارد تا زخم به نحو احسنت بهبود یابد. امروزه در کلینیک ها و بیمارستان ها از این روش بخیه به وفور استفاده می شود. از مهمترین های تفاوت بخیه و چسب بخیه می توان به استفاده ی آسان و عاری از زحمت آن اشاره کرد.

سرعت بخیه شدن زخم با این روش بالا بوده و از همه مهمتر بیمار بدون بی حسی و تحمل درد شاهد بخیه شدن زخم خود خواهد بود. این چسب ها بی رنگ ‌و شفاف هستند و به صورت نوارهای باریک طراحی شده اند. در دو سر این نوارها چسب های مخصوص نگهداری که بسیار محکم و چسبناک هستند قرار دارند.

نوع دیگری از این چسب ها به چسب های پروانه ای شهرت دارند زیرا قسمت چسبناک آنها شبیه به بال پروانه می باشد. از این رو به آنها چسب های پروانه ای یا پانسمان پروانه ای نیز گفته می شود.

تفاوت بخیه و چسب بخیه

اصلی ترین تفاوت بخیه و چسب بخیه در چیست

این دو روش در چند مورد با یکدیگر تفاوت دارند اما اصلی ترین تفاوت بخیه و چسب بخیه، استفاده از آنها در ناحیه ی دچار عارضه شده است. از چسب بخیه در تمام نقاط بدن نمی توان بهره برد این نواحی عبارتند از:

  1. نقاطی که کشیدگی پوست در آنجا بیشتر از دیگر نقاط بدن است مانند قسمت های مفصلی که مدام در حال خم و راست شدن هستند.
  2. زخم های ایجاد شده در پوست سر و ابرو که موهای موجود در این نواحی از چسبیدن چسب ها بر روی پست ممانعت می کنند.
  3. زخم های موجود در دستگاه تناسلی و لب ها
  4. قسمت هایی از بدن که از تنش بالایی برخوردار هستند همچون بازوها، پیشانی و پاها

دیگر تفاوت بخیه و چسب بخیه را میتوان در نوع زخم جستجو کرد. از چسب بخیه برای زخم هایی که چندان عمیق و حاد نیستند استفاده میشود و بستن زخم های عمیق با آنها امکان پذیر نیست. همچون زخم هایی که در نواحی ماهیچه ها یا تاندون ها رخ داده اند که قابل بخیه با چسب نیستند و زخم هایی که احتمال جذب آلودگی و خطر عفونت در آنها زیاد است مانند زخم های حاصل از گزیدگی حشرات. اما استفاده از نخ بخیه در تمام قسمت های نام برده شده امکان پذیر می باشد.

مزایای استفاده از چسب بخیه

استفاده از این چسب مزایای قابل توجهی دارد که هم مناسب حال بیمار است و هم مناسب شخص بخیه زننده این مزایا عبارتند از:

  1. روند جوش خوردن عالی زخم پس از گذشت ۷ روز
  2. حداکثر زمان سپری شده برای انجام عمل بخیه کمتر از ۳ دقیقه
  3. بدون استفاده از بی حسی به کمک سرنگ
  4. دلچسب بیمار
  5. آب گریز
  6.  بدون نیاز به کشیدن بخیه

تفاوت بخیه و چسب بخیه

روش استفاده از چسب های بخیه

برای استفاده از این چسب های کارآمد ابتدا محل زخم را با محلول ضد عفونی کننده تمیز کنید و برای نتیجه گیری بهتر و دوام هر چه بیشتر چسب اطراف زخم را حدودا ۵ سانتی متر خشک کنید. لبه های قسمت آسیب دیده را به هم نزدیک کرده و دو انتهای زخم را چسب بزنید و سپس اقدام به چسباندن چسب ها در قسمت میانی زخم بکنید. در انتهای کار و به منظور اطمینان خاطر از استحکام هر چه بیشتر دو عدد چسب دیگر به صورت عمودی به دو انتهای چسب های قرار داده شده بچسبانید. کیتواستریپ ها( چسب های بخیه) اصولا برای اثرگذاری و بهبود مناسب تر زخم به ۱۰ روز زمان نیازمند هستند. از برداشتن زودتر از موعد مقرر شده اجتناب کنید چرا که این عمل ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.

جدا کردن چسب بخیه از پوست

پس از اطمینان از بهبودی  کامل زخم ابتدا مقداری آب و هیدروژن پراکسید را در ظرفی ترکیب کنید. سپس با کمک محلول تهیه شده چسب ها  را مرطوب کنید. زمانی که از شل شدن چسب ها اطمینان حاصل کردید به آرامی اقدام به برداشتن آنها کنید. از جدا کردن ناگهانی کیتواستریپ ها خودداری کنید چرا که باعث کنده شدن پوست و ایجاد زخم می شوند.

روش استفاده از چسب بخیه

جدا کردن بخیه از پوست

جدا کردن بخیه از پوست جزو اتفاقاتی است که بیمار از آن ترس دارد. این موضوع نیز بیانگر دیگر تفاوت بخیه و چسب بخیه است. برای کشیدن بخیه ابتدا با استفاده از مواد ضد عفونی کننده زخم را تمیز میکنند تا عاری از هرگونه آلودگی یا خون خشک شده باشد.

سپس به کمک وسیله ی مخصوص استریل شده که همان انبر می باشد بخیه را نگه داشته و با چاقوی جراحی یا قیچی بخیه را می برند و با کمک انبر نخ بخیه را بیرون می کشند. به هنگام بیرون کشیدن نخ ها امکان دارد یک کشیدگی خفیف در پوست خود احساس کنید که جزئی بوده و درد آور نیست. پس از اتمام کار، پرستار مجددا روی زخم را تمیز و ضد عفونی می کند. باید بدانید هر کدام از قسمت های بدن زمان مختص به خود را برای برداشتن بخیه دارند و باید در زمان مقرر کشیده شوند.

_ پوست فرق سر ۷ تا ۱۰ روز

_ صورت ۳ تا ۵ روز

_ بدن ۷ تا ۱۰ روز

_ بند ۱۴ روز

_ دست و پا ۱۰ تا ۱۴ روز

ممکن است پرستار پس از کشیدن بخیه ها یک باند چسبی به منظور بهبودی بهتر بر روی پوست قرار دهد. آن را به مدت ۵ روز بر روی زخم نگه دارید و سپس با آب گرم اقدام به جداسازی کنید. همچنین سعی کنید تا بهبودی کامل، زخم را کاملا خشک و تمیز نگه دارید.

چه زمانی مراقبت از بخیه احساس می شود؟

  1. زمانی که مشاهده کنید قسمتی از بخیه باز شده است
  2. زمانی که زخم دچار خونریزی شده و پانسمان آلوده به خون شود
  3.  زمانی که قسمت آسیب داده یا مفصل را نتوانید حرکت دهید
  4. زمانی که پس از انجام بخیه، در بدن احساس تب، ضعف و لرزش داشته باشید
  5. زمانی که در شدیدی در زخم احساس کنید
  6. زمانی که زخم متورم، قرمز و گرم شده باشد.

استفاده از چسب بخیه

در صورت بروز و مشاهده ی هر کدام از علایم بیان شده باید بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنید چرا که سهل انگاری و تعلل باعث پخش عفونت در سطح بدن شده و بهبود زخم با مشکل روبرو می شود. به منظور مراقبت از بخیه ای که با نخ انجام می شود. بهتر است تا ۲۴ ساعت از تماس آب با محل مورد نظر پیشگیری کنید. هر چه طی دوران نقاهت مراقبت بیشتری صورت دهید خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهید. پس از سپری شدن زمان تعیین شده و تعویض پانسمان می توانید زخم را با آب گرم شستشو داده و خون های خشک شده و پوسته های به جا مانده در اطراف زخم را تمیز کنید. حتما برای پیشگیری از بروز عفونت زخم را پس از شستشو با باد خنک سشوار خشک کنید. چنانچه در زمان داشتن بخیه ها شاهد خروج آب زرد رنگ از زخم بودید آن را مجددا پانسمان کنید.
تا به اینجا با تفاوت بخیه و چسب بخیه کاملا آشنا شدید و دریافتید که هر کدام از آنها چه ویژگی ها و مزایایی دارند و چه زمانی می توانید از آنها استفاده کنید. با داشتن هر یک از آنها بر روی پوست خود تمام نکات بیان شده را به درستی رعایت کنید تا مجددا دچار عارضه و عفونت نشوید. چرا که در غیر این صورت و بروز عفونت ممکن است با توجه به نوع باکتری هایی که ایجاد عفونت کرده اند مجددا تحت عمل جراحی قرار بگیرید تا عفونت ایجاد شده تخلیه شود. همچنین آنتی بیوتیک تجویز شده را با دقت و سر تایم مقرر مصرف کنید. مصرف منظم آنتی بیوتیک از بروز عفونت پیشگیری می کند.

روش استفاده از چسب بخیه


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.