مراحل ترمیم زخم

مراحل ترمیم زخم

مجله سلامت

آشنایی با مراحل ترمیم زخم 

مراحل ترمیم زخم شامل مرحله التهابی، هموستاز، آندوتدلیم، لختگی و ترشحات زخمی، بافت سازی و بازسازی می باشد. هر یک از مراحل ترمیم زخم دارای زمان بندی خاصی می باشد و بر اثر برخی تغییرات و فرایند ها، عملیات مربوط به مراحل بهبود زخم صورت می گیرد.

 در حالت کلی وقتی بدن زخمی می شود، به اعضا و بافت داخلی آسیب وارد می شود. در نتیجه از همان ابتدای کار واکنش های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی در بافت مورد نظر رخ می دهد و مراحل ترمیم زخم آغاز می شود.

 در برخی زخم ها که شدید هستند مراحل ترمیم زخم بر طبق روند عادی خودش صورت می گیرد، اما وقتی زخمی به صورت مزمن یا غیر قابل درمان می باشد، نیاز هست که برخی عوامل خارجی در بهبود زخم موثر واقع شوند. منظور از عوامل خارجی این است که اعمال و اقدامات اولیه ای را جهت بهبود زخم انجام دهیم.

 این اقدامات شامل پیشگیری از شدید شدن خونریزی در بافت مورد نظر، و جلوگیری از حمله باکتری ها و تشدید عفونت در بدن می باشد. در واقع با این کار می توانیم تا حدود زیادی از فشار زخم بکاهیم و آلودگی های محیط بافت را کم کنیم. گفتیم که مراحل ترمیم زخم شامل سه مرحله التهابی، بافت سازی و بازسازی می باشد. البته باید ذکر کنیم که مرحله التهابی شامل چندین زیرگروه می باشد و مراحلی دارد.

4 مرحله ترمیم زخم:

مرحله اول هموستاز: متوقف کردن خونریزی

مرحله دوم التهاب: لخته سازی خون

مرحله سوم تکثیر: بازسازی و رشد

مرحله چهارم بلوغ: تقویت و ترمیم شدن

 هموستاز اولین مرحله از التهاب می باشد. وقتی بدن شما دچار زخم می شود، سیستم ایمنی بدن فعال شده و با سفت شدن و جمع شدن عروق بدن و تشکیل پلاک ها در محل زخم، به حالت لخته در می آیند.

 آندوتلیم به بدن کمک می کند که در برابر فشار بر دیواره های درونی رگ ها مقاومت نشان دهد و باعث شود که فیبرهای کلاژن تشکیل شوند. سپس همین پلاکت ها به دیواره رگ ها متصل می شوند و به صورت لخته در می آیند.

در مرحله التهاب از مراحل ترمیم زخم، برخی مواد در داخل بدن ترشح می شوند. این مواد شامل پروستوگلاندین ها، آدونوزین دی فسفات ها هستند که در بدن نقش حفاظت از آلودگی های و عفونت ها را بر عهده دارند. در نهایت اینکه مواد ترشح شده در بدن، پلاکت ها را جذب خودشان می کنند و زخم به صورت یک لخته بزرگ تر در می آیند.

مراحل بهبود و ترمیم زخم

مراحل تکمیلی مراحل ترمیم زخم

در این قسمت به مراحل ترمیم زخم می پردازیم:

  • بزرگتر شدن لخته
  • داشتن تغذیه مناسب
  • حذف عادات منفی و مضر

 با بزرگ تر شدن لخته، برخی عملیات شیمیایی درون زخم رخ می دهد که باعث گشاد شدن زخم و بهبود سریع تر آن می شود و عملیات خون رسانی صورت می گیرد. مرحله بافت سازی در محدوده بین 2 تا 3 هفته زمان می برد که متناسب با شدت زخم مورد نظر می باشد.

 در این مرحله یک بافت جدید در محل زخم تشکیل می شود و عروق خونی شکل می گیرند. اطراف زخم و سلول های داخل زخم منقبض می شوند و بهبود می یابند.

 در مرحله بافت سازی لازم هست که به تغذیه و عادات زندگی خودمان توجه کنیم. هنگام زخم شدن قسمتی از بدن، باید با خوردن سبزیجات و ویتامین های مختلف شرایط مناسبی را برای بهبود هر چه سریع تر زخم و طی کردن مراحل ترمیم زخم فراهم کنیم. بایستی از عادات اشتباهی چون سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکی و سایر عادت منفی، دوری کنیم.

مرحله سوم از مراحل ترمیم زخم، که بسیار مهم می باشد مربوط به بازسازی زخم می باشد. بازسازی یا بلوغ و رشد عادی معمولا حدود چند هفته تا 2 سال زمان می برد. قطعا هر چقدر زخم عمیق و شدید باشد، زمان بیشتری برای بهبود نیاز می باشد.

 مرحله بلوغ، مرحله ای است که تمامی شرایط لازم برای بهبود زخم به وجود آمده و تغییرات متعددی روی بافت مورد نظر شکل گرفته است. این مرحله شامل به وجود آمدن کلاژن برای افزایش میزان مقاومت در برابر تغییرات و تشکیل بافت و کم شدن عروق درون بافت مورد نظر و رسیدن به مقدار طبیعی خودش می باشد.

 در واقع در این شرایط بافت و سلول های درون آن، از خود واکنش نشان داده و با گذشت زمان تغییرات لازم در طی یک فرایند خاص، صورت می گیرد و مراحل ترمیم زخم به پایان می رسد.

مراحل ترمیم زخم

 

رعایت نکات مربوط به مراحل ترمیم زخم

در این قسمت در مورد برخی نکات و توصیه ها در مورد مراحل ترمیم زخم مطالبی را بیان می کنیم:

  • اگر بیماری خاصی دارید، حتما به پزشکتان اطلاع دهید
  • برخی زخم ها فرایند خاص خودشان را دارند، پس نگران بهبودی آن ها نباشید
  • نباید زخم های باز را با استفاده از بتادین بشویید.

به خاطر داشته باشید که در مقوله آشنایی با مراحل ترمیم زخم، برخی نکات را باید رعایت کنید.

اگر دچار بیماری خاصی هستید، حتما با پزشکتان مشورت کنید و وی را در جریان مشکل خودتان قرار دهید.

گاه مشاهده می شود که برخی زخم ها شرایط خاص و متفاوتی را نسبت به سایر زخم ها دارند، در نتیجه نگران بهبود این نوع زخم ها نباشید و موارد توصیه شده توسط پزشک را انجام داده و بدون استرس زندگی کنید.

برخی نکات بهداشتی بایستی رعایت شوند. هیچگاه به زخمی که باز بوده و در معرض آلودگی و گرد و غبار می باشد، بتادین نزنید. ابتدا باید پاکسازی لازم صورت بگیرد و سپس سایر اقدامات درمانی انجام بگیرد.

مراحل ترمیم زخم

اگر زخم شما خیلی آهسته رو به بهبودی رود یا مدت زمان طولانی خوب نشود احتمال اینکه عفونت کرده باشد بالا است.

علائم عفونت عبارتند از:

  1. ورم
  2. سرخی
  3. درد یا حساسیت
  4. داغ بودن محل زخم
  5. ترشح چرک

0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.