درمان زخم سوختگی

آشنایی با سوختگی درجه یک و درمان خانگی آن

زخم سوختگی

 یکی از آسیب های متداولی که در خانه ها ایجاد می شود، سوختگی است. سوختگی موجب آسیب دیدگی سلول های پوستی و تخریب آنها می شود. بر حسب میزان تخریب صورت گرفته بر روی پوست، سوختگی به درجات مختلفی همچون سوختگی درجه یک، سوختگی درجه دو، سوختگی درجه سه  تقسیم می شود. با توجه به اینکه در میان سه نوع سوختگی ذکر شده سوختگی درجه یک   متداول تر است این مقاله به معرفی و شیوه های درمان این سوختگی اختصاص یافته است.        

 سوختگی درجه یک

  سوختگی درجه یک ساده ترین نوع سوختگی است که در اثر لمس اشیای داغ و یا ماندن طولانی مدت در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

این نوع از سوختگی در علم پزشکی در دسته آسیب دیدگی های سطحی قرار می گیرد زیرا در اثر آن بافت ها و لایه های زیرین پوست آسیبی نمی بیند.  اصولا برای درمان سوختگی درجه یک نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد و می توان به سادگی در خانه به درمان آن پرداخت.   

انواع سوختگی

 

علائم زخم سوختگی چیست؟

همانطور که گفته شد سوختگی درجه یک، در درجه سوختگی های سطحی قرار دارد بنابراین در هنگام بروز موجب آسیب دیدگی های شدید نمی شود و با علائمی زیر ظاهر می شود:

  • قرمزی
  • تورم
  • خشکی پوست
  • خارش
  • افزایش حساسیت پوست
  • تغییر رنگ پوست بعد از پایان سوختگی و لایه برداری

سوختگی درجه یک

درمان سوختگی درجه یک در خانه

در بیشتر مواقع در هنگام رخ دادن سوختگی درجه یک  ، نیازی به مراجعه به پزشک نیست اما این امر به معنای نادیده گرفتن زخم نیست. زخم سوختگی باید به طور مداوم محافظت و درمان شود. این کار مانع  از رخ دادن عفونت می شود. اما برای درمان خانگی سوختگی لازم است به برخی نکات توجه شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • هیچ جسم و یا شی خارجی نباید در تماس مستقیم با زخم سوختگی قرار داشته باشد.
  • مصرف مایعات از بروز عفونت ها جلوگیری می کند پس بعد از رخ دادن سوختگی درجه یک  لازم است مصرف مایعات افزایش یابد.
  • آب خنک در لحظات اولیه رخ دادن سوختگی می تواند روند درمان را تسریع ببخشد بنابراین بهتر است منطقه سوخته به مدت ده دقیقه در آب ملایم قرار گیرد. لازم به ذکر است در این مرحله استفاده از یخ بدترین انتخاب است.
  • منطقه سوخته بهترین منطقه برای تجمع میکروب ها است به همین دلیل شستن آن با آب و صابون الزامی است.
  • بهتر است منطقه سوخته به وسیله ی بانداژ پوشانده شود. همچنین چرب کردن مکرر آن نیز به وسیله پماد های مخصوص می تواند کارساز باشد. بسیاری از افراد بنا بر تجربه های غلط از خمیر دندان، کره و ... استفاده می کنند. استفاده از این قبیل مواد نه تنها به درمان کمک نمی کند بلکه شرایط را برای عفونت نیز مهیا می کند.
  • تاول های به وجود آمده بر روی پوست نوعی واکنش طبیعی پوست برای التیام زخم است پس نباید تاول را تخلیه کرد.
  • گاهی درد ناحیه آسیب دیده خارج از تحمل می شود در این مواقع می توان از مسکن های مداولی همچون استامینوفن و ... استفاده کرد.

درمان خانگی سوختگی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر سوختگی درجه یک   یکی از شرایط ذکر شده در پایین را داشته باشد مراجعه به پزشک الزامی است:

  1.  سوختگی بخش وسیعی از بدن را در برگرفته باشد. اصولا به سوختگی های بیشتر از کف دست باید توجه ویژه ای شود.
  2.  سوختگی بر روی بدن کودکان و یا کهنسالان ایجاد شده باشد.
  3.  زمانی که درد بیشتر از اندازه باشد و هیچ گونه مسکنی جواب ندهد.
  4.  تب کردن فردی که به سوختگی مبتلا شده است.
  5.  سوختگی لایه های عمیق پوستی را در برگرفته باشد.
  6.  در محل سوختگی زخم و یا آسیب دیدگی دیگری وجود داشته باشد. 

همانطور که پیشتر نیز گفته شد احتمال رخ دادن عفونت در محل سوختگی درجه یک   وجود دارد. اگر میزان حساسیت و تورم زخم بیشتر از اندازه طبیعی باشد و محل آسیب دیده از خود مایع زرد و یا سبزی ترشح کند، سوختگی دچار عفونت شده است. 

 بهبودی چه مدت طول می کشد؟

طول درمان سوختگی درجه یک به نوع پوست و میزان سوختگی بستگی دارد. اما به طور کلی این نوع سوختگی در طی یک هفته برطرف می شود. 

جلوگیری از جای زخم

یکی از مسائلی که در خصوص سوختگی درجه یک   مطرح است، باقی ماندن اثر سوختگی است. پوست بعد از سوختگی دچار تغییر رنگ می شود و این اثر ممکن است تا مدت های طولانی باقی بماند. برای جلوگیری از ایجاد اثر سوختگی لازم است که منطقه سوخته به طور مداوم چرب شود. برای چرب کردن این منطقه نباید از هر چرب کننده و یا پمادی استفاده کرد زیرا محصولات مربوط به سوختگی ویژگی های مختص به خود را دارند. در این راستا برای درمان سوختگی درجه یک   و جلوگیری از باقی ماندن اثر آن استفاده از محصولات حافظ طب نوین توصیه می شود. این شرکت عرضه کننده بهترین محصولات پانسمان و ترمیم کننده زخم است. از جمله محصولات این شرکت می توان به محصولات پانسمان و پر کننده ها،  محصولات ضدعفونی و شستشوی زخم، محصولات درمان زخم و ... اشاره کرد که استفاده از آنها نه تنها روند درمان را سرعت می بخشد بلکه اثری از زخم را نیز برجای نمی گذرد.

همچنین پانسمان دیگری به نام پانسمان هیدروکلوئید وجود دارد که بخشی چسبنده دارد و حاوی عناصر ایجاد کننده ژل است و به لایه خارجی ضدآب و منعطف وصل شده است.  خرید پانسمان هیدروکلوئید در رابطه با ساختار این نوع پانسمان ها به شما عزیزان کمک شایانی کند. 

درمان سوختگی درجه یک


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.