به وجود آمدن لخته یا دلمه روی زخم

زرد شدن زخم نشانه چیست؟

زخم عفونی

زرد شدن زخم سوختگی

علت زرد شدن جای بخیه دلمه بستن زخم است که روند طبیعی ترمیم زخم است. در بعضی از مواقع زرد شدن زخم نشانه عفونت زخم می باشد.

بدن انسان برای محافظت کردن از زخم ها، بریدگی ها و در کل، آسیب های به وجود آمده بر روی پوست در برابر باکتری ها و عوامل بیماری زا یک لخته یا دلمه روی محل آسیب ایجاد می کند. ولی اگر باکتری ها قبل از به وجود آمدن لخته به درون زخم یا بریدگی نفوذ کنند و یا حتی پس از دلمه بستن راهی برای رسیدن به آسیب پیدا کنند، زخم می تواند عفونی و آلوده شود. این عفونت زخم ممکن است باعث زرد شدن زخم بشود. ولی این زرد رنگ شدن زخم ها دلایل دیگری نیز جز وجود عفونت در زخم می تواند داشته باشد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

چرا لخته ها یا دلمه ها روی زخم ها به وجود می آیند؟

وقتی زخمی دلمه میبندد، مجموعه ای از مواد مانند خون و سلول های موجود در پوست یک لایه محافظ را روی زخم یا بریدگی ایجاد می کنند. در واقع همانطور که در بالاتر گفته شد، می توان گفت دلمه بستن یک روش محافظتی بدن از زخم به وجود آمده در برابر موجودات مهاجم، خاک و دیگر مواد موجود بیماریزا در طبیعت است.

اگر یک زخم دلمه بسته، ترک بخورد، باز شود و نتواند باکتری ها و میکروب ها را از آسیب پوستی دور نگه دارد، این میکروب ها می توانند وارد زخم و یا آسیب شده و باعث عفونت زخم و یا زرد شدن زخم شوند.

در کل اصطلاح "زخم عفونی" کمی می تواند گمراه کننده باشد. خود زخم دلمه بسته از سلول های مرده ساخته شده است و نمی تواند آلوده شود. این خود آسیب است که عفونی می شود و باعث زرد شدن زخم می شود.

عملکرد بدن پس از به وجود آمدن آسیب بر روی پوست چیست؟

هنگامی که پوست بدن شما در اثر اتفاقی پاره می شود و یا آسیبی می بیند، فشار مکانیکی ناشی از آن اتفاق به دو لایه اولیه پوست شما، که شامل اپیدرم و درم است و به عروق خونی زیرین آن آسیب می زند و باعث به وجود آمدن خونریزی می شود. اما سوال این است که چگونه و با چه عملکردی بدن شما به طور اثربخشی از این آسیب ها مراقبت می کند؟

 در مکانیزم بهبود یافتن زخم ها، در مرحله اول، پلاکتها (سلولهای خونی ای که در تشکیل دلمه و لخته بسیار مهم هستند) در محل آسیب دیده و پاره شده تجمع می یابند و یک پوشش موقت ایجاد می کنند که از محیط خارجی محافظت می کند و همچنین از خونریزی نیز جلوگیری می کند. این پوشش موقت معمولاً به عنوان لخته یا دلمه شناخته می شوند. همچنین در حالی که پلاکت ها هنگام بروز آسیب با هم در محل زخم تجمع می یابند، فاکتورهایی را نیز از خود ترشح می کنند که سایر سلول های ایمنی موجود در بدن را متوجه وجود آسیب می کنند و این موضوع باعث شروع شدن مرحله التهابی زخم می شود.

رنگ های مختلف زخم و دلمه 

زخم ها و دلمه های طبیعی غالباً دارای رنگ قرمز تیره هستند. این رنگ ناشی از هموگلوبین (پروتئین درون گلبول های قرمز که اکسیژن را حمل می کند) است. با این حال، زخم ها و دلمه ها بسته به عوامل و دلایل مختلفی می توانند رنگ های مختلفی نیز داشته باشند، این عوامل شامل:

  • عمر زخم
  • وجود عفونت
  • نوع زخم

به طور کلی، با گذشت زمان ممکن است رنگ زخم ها نیز تغییر کند. ممکن است یک زخم دلمه بسته سالم از قرمز مایل به قهوه ای تیره به رنگ روشن تری تبدیل شود و یا حتی قبل از افتادن تیره تر شود.

زخم ها و دلمه های طبیعی

 

به طور کلی زخم ها در اکثر اوقات می توانند چهار نوع رنگ داشته باشند:

  • رنگ قرمز

یک زخم با بافت عمدتا قرمز رنگ در قاعده، به احتمال زیاد نشانه حرکت به سمت بهبودی است. پایه قرمز رنگ این معنا را می دهد که بهبودی در حال اتفاق افتادن است و جریان خون مناسب و اکسیژن کافی در حال مبادله است.

  • زرد

 زخم هایی در بدن انسان که روند بهبودی شان متوقف شده است، اغلب حاوی کلنی های باکتریایی به نام "بیوفیلم" هستند. بیوفیلم ها اغلب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما در برخی موارد، ضایعاتی از جنس فیبر زرد تا سفید رنگ ضخیمی در امتداد قاعده زخم یافت می شوند که می تواند نشان دهنده وجود بیوفیلم در زخم باشد. صرفاً وجود بیوفیلم به این معنی نیست که عفونت نیز وجود دارد، اما به این معنی است که روند بهبودی زخم متوقف شده است.

  • آبی

 وجود بافت آبی یا تاریک در درون یا اطراف یک زخم نشانه کمبود اکسیژن رسانی کافی به زخم است. این موضوع ممکن است نشانه ی انسداد شریانی باشد، که خون آن ناحیه را تأمین می کند. هنگامی که متوجه زخم آبی یا تاریک شدن زخم شدید، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

  • سیاه

 وجود رنگ سیاه (یا خاکستری) در زخم ها هرگز نشانه خوبی نیست. اغلب، نشان دهنده این است که زخم ها با بافت نکروز یا مرده همراه هستند. هنگامی که بافتی می میرد، نمی توان آن را احیا کرد و باید از محل زخم برداشته شود تا زخم بهبود بیابد.

زدشدن زخم نشانه چیست؟

مهمترین دلایل زرد شدن زخم ها

علل مختلفی برای زرد شدن زخم وجود دارد:
1. فرسودگی طبیعی
فرسودگی طبیعی گلبول های قرمز خون در زخم می تواند یکی از دلایل زرد شدن زخم باشد. بسته به نوع زخم و روند کلی بهبودی، ممکن است چند روز تا چند هفته یک زخم دلمه بسته روی پوست شما باقی بماند. زرد شدن زخم با گذشت زمان می تواند امری کاملا طبیعی باشد و در نتیجه تجزیه کردن و شستشوی هموگلوبین های گلبول های قرمز خون در زخم است.
وقتی که محصول جانبی هموگلوبین ها شسته می شوند، تنها چیزی که از زخم باقی می ماند گلبول های قرمز مرده و خالی، پلاکت ها و بقایای پوست است. وقتی این موضوع اتفاق می افتد، زخم رنگ زرد به خود می گیرد.

2. مایع سروز
هنگامی که پوست شما دچار بریدگی یا آسیب می شود، مایع سروز (که حاوی سرم است) در محل زخم یافت می شود. مایع سروز، که همچنین به عنوان ترشح سروزی نیز شناخته می شود، مایعی زرد رنگ و شفاف است که با به وجود آوردن یک محیط مرطوب و تغذیه ای برای ترمیم شدن پوست، به روند بهبود کمک می کند. و وجود این مایع می تواند یکی دیگر از دلایل زرد شدن زخم باشد.

ترشحات سروزی شامل:

  1.  الکترولیت ها
  2.  قندها
  3.  پروتئین ها
  4.  گلبول های سفید خون

3. عفونت
اگر زخم شما زرد رنگ است، احتمال دارد که این زردی به دلیل وجود عفونت باشد. برای بررسی اینکه آیا زرد شدن زخم به خاطر وجود عفونت است یا نه، به دنبال علائم زیر در زخم باشید:

  1.  التهاب
  2. ورم
  3.  سرخی
  4.  افزایش درد/حساسیت
  5.  نشت مایع کدر (چرک)
  6.  بوی بد
  7.  تب یا لرز

اگر یک یا برخی از این علائم را مشاهده کردید، احتمال عفونت زخم وجود دارد. 
اگرچه معمولاً زخم ها عفونی نمی شوند، اما باز شدن های مکرر زخم ها و یا وجود میکروب های فراوان در اطراف آن ها تنها راه، برای به وجود آمدن زخم های عفونی و همچنین زرد شدن زخم است.

زرد شدن زخم نشانه چیست؟

درمان و بهبودی زخم های زرد رنگ

فردی که زخمش به رنگ زرد است و مشکوک به وجود عفونت در زخم خود است، اولین مرحله درمان کردن او این است که ابتدا از تمیزی و خشک بودن زخم اطمینان حاصل کنیم.
منابع معتبر نشان می دهد که بهترین راه ها برای تمیز نگه داشتن یک زخم به این صورت است:

  1.  همیشه قبل از انجام اقدامات مراقبتی از زخم دست خود را بشویید.
  2.  محل زخم را با استفاده از آب ولرم بشویید.
  3.  اگر زخم کمی باز است، یک گاز تمیز پانسمان را روی آن قرار دهید تا هر گونه چرک، کثیفی یا خونی که از آن به بیرون نشت می کند جذب پانسمان شود. اگر زخم بسته است نیازی به پانسمان کردن آن نیست.
  4.  با استفاده از یک نوار چسب مخصوص گاز را روی زخم محکم کنید.
  5.  پانسمان گاز را تنها در شرایطی که زخم به طور قابل ملاحظه ای نم داده است عوض کنید.

همچنین شما می توانید محصولات مورد نیاز جهت درمان این نوع زخم های عفونی زرد رنگ را در فروشگاه حافظ طب به راحت ترین شکل ممکن خریداری کنید.

ضدعفونی و شستشوی زخم

ضدعفونی و شستشوی زخم یکی از مهمترین بخش‌های مراقبت از زخم‌ است. حذف ترشحات، گرد و غبار و مواد آلاینده از مهم ترین کاربرد محلول برای ضدعفونی زخم است. تمیز نگه داشتن زخم در جلوگیری از عفونت کردن زخم نقش بسزایی دارد که اگر به درستی انجام شود می تواند منجر به تسریع بهبود زخم شود.


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.