درمان سوختگی با ماساژ

تاثیر ماساژ در درمان سوختگی

زخم سوختگی

از سوختگی تا ماساژ و سوختگی:

  ماساژ درمانی در سوختگی

قبل از پرداختن به مسئله ماساژ ،  ابتدا بهتر است با سوختگی و درجات آن آشنا شویم. سوختگی یک نوع آسیب به بافت پوست است که می تواند ناشی از برق گرفتگی، مواد شیمیایی، آب جوش یا روغن باشد. میزان و درجات  سوختگی متفاوت است. به سوختگی هایی که روی سطح بیرونی پوست اثر می گذارند سوختگی های سطحی یا درجه اول می گویند این نوع سوختگی سریع درمان خواهد شد.

زمانی که سوختگی به لایه های زیرین پوست سرایت می کند سوختگی درجه دوم اتفاق می افتد. سوختگی درجه سوم و چهارم به مراتب سوختگی های عمیق تری هستند که معمولا به استخوان و عضلات آسیب وارد می کنند. درمان این نوع سوختگی به مراتب سخت تر بوده و افراد نیاز به جراحی خواهند داشت.
علائم و ویژگی های سوختگی بستگی به عمق سوختگی دارد. سوختگی های سطحی روند درمان سریع تری دارند. و فرد می تواند در خانه تحت مراقبت قرار گیرد. یکی از تمرین های موثر برای درمان سوختگی، ماساژ می باشد. این نوع درمان یک روش با سابقه طولانی است که در بهبود فرایند درمان سوختگی موثر است.
 

درمان سوختگی با ماساژ


تاثیر ماساژ درمانی در مواجهه با سوختگی:

      تاثیر ماساژ در درمان سوختگی 

ماساژ ، یکی از روش های بسیار مفید و موثر است که نتیجه نهایی را  با کوتاه کردن روند درمان  نشان می دهد. افرادی که دچار سوختگی شده اند درد های بسیار شدیدی را تجربه می کنند.  غالبا این درد ها ناراحت کننده است. علاوه بر مسئله درد، زخم شدن محل سوختگی، التهاب و ایجاد تاول، خشک شدن محل زخم و عفونت از دیگر معضلاتی است که افرادی که دچار سوختگی شده اند تجربه می کنند.
البته لازم به ذکر است که سوختگی های خیلی عمیق نیاز به جراحی دارند و باید تحت کنترل پزشک باشند که پزشک بعد از جراحی فرد را به فیزیوتراپی معرفی می کند. در سوختگی های سطحی تر  که افراد نیاز به جراحی ندارند باید مرتب با حرکت دادن عضلات و مرطوب نمودن زخم ها در طول روز و ماساژ دادن آنها از تورم و درد سوختگی جلوگیری کرد. فراموش نکنید که این اقدام جهت جلوگیری از ایجاد زخم انجام می شود. در واقع چنانچه تحرک ها دائمی باشد سوختگی های ایجاد شده زخم نخواهند شد. 

ماساژ درمانی در سوختگی

کاهش درد سوختگی همراه با ماساژ:

در واقع  ماساژ  و حرکت عضلات در افرادی که دچار سوختگی شده اند باعث اکسیژن رسانی به بافت های  آسیب دیده می شود  و این در روند بهبودی نیز کمک می کند. زمانی که فرد دچار سوختگی می شود زخم هایی تاول شکل روی سطح پوست ایجاد می شود. زخم قرمز رنگ شده و به شدت نسبت به هر گونه لمس و تماس حساس است و موجب درد شدید در فرد خواهد شد. در چنین شرایطی خشک شدن روی زخم ها بسیار رنج آور خواهد بود و در شدت درد نیز تاثیر خواهد گذاشت به همین منظور می توان با استفاده از برخی نرم کننده ها زخم خشک شده را مرطوب نمود و به آرامی ماساژ داد.
در چنین شرایطی  سوال پیش می آید که ماساژ چه تاثیری بر کاهش درد دارد؟ پاسخ از این قرار است که از آنجایی که ماساژ درمانی  در افزایش جریان خود تاثیر می گذارد و می تواند مواد زائد را نیز از محل سوختگی دفع کند. مواد زائد در محل سوختگی رشته های عصبی آن ناحیه را تحریک نموده و این موجب افزایش درد می شود.
ماساژ فرایند خون رسانی را در قسمتی از بدن که دچار سوختگی شده و آسیب دیده افزایش می دهد. علاوه بر آن در کاهش میزان تشکیل بافت همبند نیز تاثیر مثبتی دارد.  یکی از مشکلاتی که افراد آسیب دیده از سوختگی را به شدت رنج می دهد، انقباض یا جمع شدگی بافت آسیب دیده است. ماساژ درمانی کمک می کند تا جای زخم ناشی از سوختگی سست شده و انقباض ایجاد نشود. در نهایت باید اشاره کرد این نوع ورزش  مفاصل آسیب دیده را به حالت طبیعی خود بر می گرداند.

تاثیر ورزش بر بیمارانی که دچار  سوختگی شده اند:

  تاثیر ورزش در درمان سوختگی

ماساژ یک شیوه تاثیر گذار است که نقش بسیار مهمی در کاهش بافت فیبروزی در جای زخم سوختگی دارد. ماساژ سوختگی  بافت فیبروزی را کاهش داده و از چسبندگی بافت ها نیز جلوگیری می کند و یکی از مهمترین تاثیر گذاری های آن این است که میزان تحرک و انعطاف پذیری آن قسمت از بدن را که دچار سوختگی شده افزایش می دهد. 
ماساژ در نهایت به نرم شدن بافت های آسیب دیده کمک می کند و این از میزان حساسیت ایجاد شده در روی پوست نیز  می کاهد. در کنار کاهش درد باید اشاره کرد تاثیر دیگر این نوع ورزش ، کاهش تورم ناشی از سوختگی می باشد. البته لازم به ذکر است که از آنجایی که ناحیه سوخته شده حساسیت بالایی دارد تکنیک های مخصوص  باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.
 کمکی که ماساژ  بر کاهش تورم دارد به این صورت است که کارایی سیستم لنفاوی را افزایش می دهد و این موجب تجمع مایع در قسمت سوختگی شده و علاوه بر اینکه درد را کاهش می دهد به کاهش تورم نیز کمک می کند. کاهش تورم روند بهبودی بافت های آسیب دیده را نیز تسریع می کند.



تاثیر ورزش در درمان سوختگی

تمرین های بعد از سوختگی:

  1. روغن بادام در سوختگی
  2. روغن نارگیل در درمان سوختگی

در سوختگی های عمیق که منجر به جراحی شده است بافت پیوند زده شده بعد از گذشت زمان دچار گرفتگی خواهد شد. به همین منظور فردی که دچار سوختگی شده نیاز به برخی حرکت ها و ماساژهای مخصوص دارد تا از گرفتگی در پوست پیشگیری کند. توجه داشته باشید در چنین شرایطی ماساژ باید به صورت مداوم تا چندین ماه ادامه پیدا کند تا تاثیر خود را بگذارد. ماساژ بهتر است توسط افراد آموزش دیده اتفاق بیفتد.
بعد از بهبود تدریجی سوختگی و درمان زخم سوختگی باید جای زخم ها را نیز مداوا کرد. در واقع در چنین شرایطی فرد شرایط سخت و حساس را گذرانده است. برای محل زخم ها دستور های فراوانی است که خود فرد هم می تواند انجام دهد. روغن بادام یکی از پیشنهاد های موثر و مفید است که می توانید در یک دوره مشخص بر روی محل سوختگی ریخته و آن قسمت را به خوبی ماساژ داد. روغن نارگیل خاصیت ترمیم کنندگی و ضد التهابی دارد و علاوه بر اینکه در بهبود جای سوختگی تاثیر می گذارد از عفونت نیز جلوگیری می کند. 

 

پانسمان های پیشگیری از زخم  پانسمان هایی  بسیار نازک بوده و از جنس پی اورتان می باشد  و عموما شفاف است  و دارای انعطاف پذیری خوبی می باشند. این نوع از پانسمان ها علاوه بر استفاده معمول مانند سایر پانسمان ها برای پیشگیری و جلوگیری از ایجاد زخم نیز استفاده می شود. سایت تخصصی حافظ طب نوین در این راستا توانسته است نماینده  محصولات پانسمان های پیشگیری از زخم  باشد و شما را  برای    خرید پانسمان پیشگیری از زخم  راهنمایی کند و مشاوره بدهد.


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.