جداسازی و فیکس کردن کیسه استومی

جداسازی و فیکس کردن کیسه استوما یا استومی

مقالات استومی

همانطور که می‌دانید، استوما سوراخی است که در دستگاه ادراری یا روده ایجاد می‌شود تا ادرار و مدفوع از طریق آن به خارج از بدن هدایت شود. استوما یک سوراخ مصنوعی است که به طور معمولا از پوست بیرون زده و رنگ آن از صورتی تا قرمز متغیر می‌باشد. چالشی که برخی از بیماران دارای استوما با آن مواجه هستند، جداسازی و همچنین فیکس کردن آن است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم درباره جداسازی و فیکس کردن کیسه استوما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

استومی چیست؟

سیستم کیسه استوما چگونه است؟

افرادی که به بیماری های کلوستومی، ایلئوستومی و یا اوروستومی مبتلا هستند، هیچگونه کنترلی بر برون ده استوما ندارند. آنها از سیستم کیسه ای استفاده می‌کنند تا پساب از استوما جمع آوری شود و پوست در برابر تحریک پذیری، محافظت شود. اما در رابطه با فیکس کردن کیسه استوما، باید در نظر داشته باشید که سیستم کیسه باید کاملا آب بندی شود تا نشت نکند. سیستم کیسه های استومای یکبار مصرف، می‌تواند یک تکه یا دو تکه باشد. انواع دو تکه شامل یک کیسه پلاستیکی و یک فلنج می‌باشد.  

نحوه تعویض کیسه استوما

فلنج کیسه استوما ممکن است صاف یا محدب باشد. ابتدا باید کیسه استوما و فلنج را در کنار هم قرار دهید تا یک واحد یکپارچه و ضد نشت را تشکیل دهند. کیسه ای که اکنون در دست شماست دارای یک انتهای باز می‌باشد تا پساب از آن خارج شود. این انتهای باز ممکن است از طریق یک گیره پلاستیکی یا یک نوار Velcro بسته شود. سیستم های کیسه ای مختلف بر اساس نوع نیاز بیماران طراحی شده اند. فیکس کردن کیسه استوما بر اساس نوع مدل آن، از 4 تا 7 روز دوام خواهد داشت.

کیسه استومی چیست؟


آموزش جداسازی کیسه استوما

قبل از اینکه مراحل جداسازی و فیکس کردن کیسه استوما را بررسی کنیم، بهتر است بدانید که با خواندن ادامه این مقاله، قادر خواهید بود کیسه بیمار خود را به راحتی تعویض کنید. بدون اینکه حتی به یک نفر دیگر نیاز داشته باشید. دانستن این مورد الزامی است که هنگام جداسازی کیسه استوما ممکن است بوی بد آن، شما را آزار دهد. ولی با تمرین به نقطه ای می‌رسید که تنها در چند دقیقه فرایند جداسازی و فیکس کردن را کاملا انجام خواهید داد!

مراحل جداسازی و فیکس کردن کیسه استوما

  1. اولین قدم ضد عفونی کردن دست هاست. حتما دست های خود را به شکل صحیح با آب و مایع دستشویی بشویید. یا با استفاده از الکل، دست های خود را ضد عفونی کنید تا از ورود احتمالی میکروارگانیسم ها به محل استوما خودداری شود.
  2. وسایل لازم برای فیکس کردن کیسه استوما را جمع آوری کنید. این لوازم شامل فلنج، کیسه و گیره استومی، قیچی، راهنمای اندازه گیری استوما، پد ضد آب، مداد، پاک کننده چسب برای پوست، خمیر یا پودر استومایزیو، پارچه مرطوب، دستکش غیر استریل و پارچه های اضافی می‌باشد.
  3. ابتدا پد ضد آب را زیر کیسه استومی بیمار قرار دهید تا از ریختن پساب روی بدن بیمار و ملحفه جلوگیری شود. دستکش بپوشید، سپس کیسه استومی قدیمی را برداشته، اندازه بگیرید و محتویات آن را خالی کنید. پس از این کار، سیستم کیسه قدیمی را کلا در کیسه زباله قرار دهید.
  4. زمان آن رسیده که کیسه استومی را از فلنج خارج کنید. برای این کار، فلنج را به آرامی به سمت استوما بکشید تا برداشته شود. در همین حین، با دست دیگر از پوست حمایت کنید. اگر میله ای در محل موجود است، به آن دست نزنید. دقت کنید که برداشتن ملایم به جلوگیری از پارگی پوست بیمار کمک می‌کند. می‌توانید در این مرحله از پاک کننده چسب استفاده کنید.
  5. در صورتی که میله ای در محل وجود دارید، اصلا آن را خارج نکنید. زیرا این مورد فقط توسط پزشک یا پرستار قابل انجام است. میله را کمی بلغزانید تا کیسه خارج شود.

جداسازی کیسه استومی

در این مرحله از فیکس کردن کیسه استوما، لازم است استوما را تمیز کنید. اما برای این کار، فقط باید از آب گرم استفاده شود. استفاده از صابون ممنوع می‌باشد. زیرا تمیز کردن تهاجمی می‌تواند خطر خونریزی را به دنبال داشته باشد. در حین تمیز کردن، استوما و پوستی که در تماس با آن است را ارزیابی کنید. استوما باید صورتی تا قرمز رنگ باشد و به حالت مرطوب در بالاتر از سطح پوست قرار گرفته باشد. پوست باید عاری از زخم، بثورات یا ترک خوردگی باشد.

فیکس کردن کیسه استومی

  1. قطر کیسه استوما را دقیقا مطابق با راهنمای اندازه گیری، اندازه گیری کرده و سوراخ استوما را برش دهید. دهانه کیسه باید 2 میلی متر بزرگتر از اندازه استوما باشد.
  2. پوست را با استفاده از محصولات جانبی مانند خمیر استومایزیو یا پودر استومایزیو و مواد موجود برای جلوگیری از نشت، آماده کنید.
  3. برای فیکس کردن کیسه استوما روی پوست بیمار، ابتدا پشتی داخلی فلنج را بردارید سپس فلنج را روی استوما قرار دهید. نوار حاشیه را گذاشته و کمی فشار وارد کنید و به مدت 1 دقیقه در محل نگه دارید تا فلنج گرم شده و به بدن بیمار بچسبد. سپس قسمت پشتی حاشیه بیرونی را برداشته، به آرامی فشار دهید تا مهر و موم ایجاد شود.
  4. کیسه استومی را اعمال کرده و گیره را به پایین کیف وصل کنید. این مرحله از نشت پساب و ایجاد آلودگی آن در بدن بیمار جلوگیری می‌کند.
  5. کف دست را به مدت 2 دقیقه روی کیسه استومی نگه دارید تا به چسبیدن سیستم به بدن کمک شود. فلنج با حرارت فعال می‌شود.
  6. بیمار را در وضعیت راحتی قرار دهید. زباله ها را از اتاق خارج کنید و دست های خود را مجددا ضد عفونی کنید.

فیکس کیسه استوما

 

موارد مهم در رابطه با جداسازی و فیکس کردن کیسه استوما

در رابطه با فرایند جداسازی و فیکس کردن کیسه استوما، لازم است فاکتورهایی را در نظر بگیرید. این فاکتورهای مهم شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بسته به بیمار و نوع کیسه مورد نیاز او، هر 4 تا 7 روز لازم است کیسه را تعویض کنید.
  • در صورتی که پوست بیمار حالت غیر عادی دارد یا کیسه دچار نشتی است، حتما با پزشک مشورت کنید.
  • بیمار را تشویق کنید که هنگام جداسازی کیسه استوما و فیکس کردن آن، نهایت مشارکت را با شما داشته باشد.

معرفی محصولات حافظ طب نوین جهت پیشنهاد

کیسه کلستومی – ایلئوستومی یک تکه ته باز کلوپلاست

کیسه کلستومی-ایلئوستومی آلترنا یک تکه ته باز مات کلوپلاست کد ۵۸۸۵ برای بیماران درگیر کلستومی و ایلئوستومی مناسب می باشد.این کیسه ته باز، مات و از جنس سیلیکون بوده که دارای کیفیت بسیار بالایی است و برای استفاده کوتاه مدت و بلند مدت در این بیماران مناسب می باشد.کیسه کلستومی-ایلئوستومی5885 با دارا بودن یک مکانسیم خاص در اثر فشار و ضربه محتویات آن خارج نمی شود و یا دچار نشتی و پارگی نمی گردد.

  1. فاقد لاتکس بوده و حساسیت ایجاد نمی کند
  2. از جنس سلیکون بوده و باکیفیت است
  3. ته باز می باشد
  4. مات می باشد 

کیسه کلوپلاست یوروستومی یک تکه

کیسه یوروستومی آلترنا 5580 یکی از محصولات استومی شیردار،1تکه،مات و دارای چسب مارپیچی منحصر به فرد می باشد که برای امنیت و سازگاری با پوست طراحی شده است.
در کیسه یوروستومی 5580 ، چسب آن به کیسه چسبیده و ثابت می باشد. برای تغییر کیسه ، کل سیستم برداشته شده و جایگزین می شود.

از مزایای این کیسه:

1- خروجی پلاستیکی نرم آن به راحتی قابل کنترل است 
3- طراحی کیسه این اطمینان را می دهد که پس از تخلیه،هیچ ادراری در کیسه باقی نخواهد ماند.
4- دریچه برگشتی مانع از پاشش ادرار بر روی استوما می شود و خطر عفونت های ادراری را کاهش می دهد.
5- کیسه ضد بو می باشد.(پلیمری که کیسه از آن ساخته شده بو را از خود منتقل نمی دهد.)

 

دیگر مطالب مرتبط:


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.