تفاوت محصولات پانسمان و محصولات استومی

تفاوت محصولات پانسمان و محصولات استومی

مقالات استومی

محصولات پانسمان چیست؟

هر زخمی احتیاج به مداوا دارد. برای ترمیم سریعتر زخم باید آنرا شستشو داد و پانسمان کرد. استفاده از محصولات درمان زخم و محصولات پانسمان کمک شایانی در تسریع ترمیم زخم می کند و اتفاده مناسب و درست از آن از بروز هر گونه عفونت جلوگیری میکند.

 

محصولات استومی چیست؟

محصولات استومی | حافظ طب

در صورتیکه عمل استومی داشته اید حتما باید از تجهیزات و محصولات استومی استفاده کنید. زندگی پس از عمل جراحی استومی دیگر مانند سابق نیست اما با استفاده از محصولات استومی زندگی سختی نیز نخواهی داشت.

هر یک از محصولات استومی برای مورد خاصی مناسب است.

محصولات پانسمان

انواع محصولات پانسمان

  • پانسمان آلژینات | پانسمان پرکننده زخم

در پانسمان آلژینات جلبک‌ها جزو مواد تشکیل‌دهنده این پانسمان و التیام‌بخش زخم شما هستند. استفاده از این نوع پانسمان با توجه به ویژگی زیست‌تجزیه‌پذیر بودنشان، مخصوصا برای کسانی که طرفدار محیط‌زیست هستند، جذاب است.

  • پانسمان نقره

پانسمان نقره از نقره یونی حاصل شده است و عملکرد ضدمیکروبی و ضدباکتریایی دارد. نقره بر اساس میزان ترشح و باکتری های موجود در زخم از پانسمان به سطح زخم فعال می شود. 

  • پانسمان عسل 

عسل با داشتن خاصیت اسیدی باعث ترشح خون و رسیدن اکسیژن به زخم می شود و قند موجود در آن تورم زخم را کاهش می دهد و بافت های باکتریایی را از بین میبرد که اینکار از طریق بیرون آمدن آب از بافت های آسیب دیده صورت می گیرد.

  • پانسمان کلاژن

فراوانترین پروتئین در بدن کلاژن است و برای زخم های با ترشحات کم تا زیاد طراحی شده اند. این پانسمان اثرگذاری بر روی بافت های زنده دارند.(بر روی بافت های مرده اثرگذاری کمتری دارند)

  • پانسمان آنتی باکتریال

اخیراً، پانسمان‌های زخم مملو از عوامل ضد میکروبی به‌عنوان گزینه‌های مناسب برای کاهش کلونیزاسیون باکتریایی زخم و عفونت تولید می شوند تا روند بهبودی را سرعت بخشند. این پانسمان ها، پانسمان های آنتی باکتریال نام دارند.

  • پانسمان هیدروکلوئید

بهترین وسیله‌ای که به شما کمک می‌کند تا زخم‌های با ترشح کم تا متوسط خود را بهبود ببخشید، پانسمان هیدروکلوئید است. این پانسمان از یک ژل مخصوص (متشکل از ژلاتین یا سدیم کربوکسی‌متیل) تشکیل شده و زخم‌ها را با ایجاد فضایی مرطوب و ایزوله ترمیم می‌کند.

 

  • پانسمان فوم

پانسمان های فوم، پانسمان هایی هستند که برای اینکه زخم بهتر و سریع تر ترمیم شود، یک محیط گرم را برای آن فراهم میکند.

  • پانسمان هیدروفیلم

پانسمان های هیدروفیلم یا همان پانسمان های جراحی شفاف، یک لایه چسبنده نیمه تراوا، مقاوم به ورود باکتری و ضدآب است که این نوع پانسمان ها از جنس پلی اورتان است.
پانسمان های هیدروفیلم قدرت جذب بالایی دارند و اینکه این نوع پانسمان های شفاف به زخم نمی چسبد.

  • پانسمان پیشگیری از زخم

پانسمان‌های پیشگیری از زخم در مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند تا عمل‌های جراحی، آسیب‌دیدگی و سوختگی‌ها روی بدن شما زخمی عمیق و دردناک به‌جا نگذارند. مواد تشکیل‌دهنده این پانسمان‌ها روی بدن به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که اگر زخمی داشتید، حالت عفونی پیدا نکند و با جلوگیری از خون‌ریزی و جذب ترشحات اضافی، روند بهبود زخم‌ها را سریع‌تر می‌کنند.

  • پانسمان و محلول ضدعفونی و شستشوی زخم 

زخم ها وآسیب های جسمانی، جراحی ها همگی جز جدا نشدنی زندگی ما هستند. کمتر کسی در زندگی پیدا می شود که در برهه زمانی خاصی با این مشکلات درگیر نبوده باشد. گام نخست برای درمان هر نوع زخمی با هر شدت آسیبی، شستشو و ضدعفونی کردن آن است.

  • پانسمان جاذب و فوق جاذب

در علم جدید پزشکی توجه به تسریع در التیام با کمترین ریسک و هزینه توجه زیادی شده است. یکی از این  موارد پانسمان می باشد که به علت اینکه در تماس مستقیم با زخم است بسیار در این زمینه تلاش و پیشرفت صورت گرفته است. پانسمان جاذب و فوق جاذب یکی از نمودهای پیشرفت علم پزشکی در این زمینه می باشد.

  • پانسمان آماده جراحی

پیشرفت هایی که در تجهیزات پزشکی رخ داده است، باعث شده انواع مختلفی از پانسمان ها، برای راحتی بیشتر پزشکان و افزایش سلامت بیماران طراحی و تولید شوند. هر نوع پانسمان دارای مزایا و کاربرد مخصوص به خود است. یکی از متداول ترین محصولات درمانی پانسمان هایی که در اتاق های عمل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، پانسمان آماده جراحی است.

  • پانسمان آنتی اسکار

به محل یا علامتی که بعد از بهبود یا درمان زخم های ناشی از جراحی،سوختگی،تصادفات و بعضی از بیماری ها بوجود می آید جای زخم یا جوشگاه و یا در علم پزشکی اسکار(scar) نامیده می شود. اسکار معمولا ناشی از آسیب و تغییر ساختار درلایه های عمیق پوست می باشد که این بافت های آسیب دیده به طور کامل بازسازی نشده و موجب تغییر ویژگی های سطحی پوست طبیعی و زخیم تر شدن آن می گردد.

انواع محصولات استومی

  1. استومی کلوپلاست
  2. استومی کانواتک

انواع محصولات استومی کلوپلاست:

  1. خمیر کلوپلاست
  2. اسپری محافظ کلوپلاست
  3.  اسپری جداکننده 
  4. پودر استومی کلوپلاست 

انواع محصولات استومی کانواتک:

  1. کیسه های کلوستومی یک تکه 
  2. کیسه های کلوستومی دو تکه
  3. کیسه های یورستومی یک تکه
  4. کیسه های یورستومی دوتکه
  5. چسب پایه
  6. خمیر استومی کانواتک
  7. اسپری جدا کننده
  8. پودر استومی
  9. کمربند استومی

محصولات استومی

 


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.