حافظ طب نوین

استومی و استوما چیست؟

مقالات استومی

استوما به قسمتی از روده که بیرون جداره شکم می باشد گفته می شود و استومی به ایجاد سوراخی بر روی شکم برای قرار دادن استوما اطلاق می شود. در واقع استومی عمل جراحی است که روده را از طریق سوراخ به شکم می چسباند.

انواع استومی به چند دسته طبقه بندی می شوند؟

استومی انواع مختلفی دارد که ممکن است هر بخشی از روده ها یا شکم را درگیر کند. با ما همراه باشید تا سه نوع استومی معروف را به شما معرفی کنیم. 

استومی و استوما چیست

ایلئوستومی 

یک نوع استومی معروف به ایلئوستومی قسمت انتهایی روده کوچک را به پوست وصل می کند. ایلئوستومی برای افرادی مناسب است که روده بزرگشان به شدت آسیب دیده است، یا دچار بیماری های التهاب روده هستند. در ایلئوستومی دهانه روده کوچک را در سمت راست شکم از جهت تحتانی قرار می دهند.

کلستومی 

نوع دیگر استومی کلستومی است. در کلستومی دهانه روده بزرگ را روی شکم قرار می دهند. با این کار به بدن اجازه دفع مدفوع داده می شود و از سوی دیگر قسمت آسیب دیده روده درمان می شود. برای ایجاد کلستومی از هر بخش روده بزرگ می توان شروع به جراحی کرد.

یوروستومی 

در یوروستومی یک استوما برای دفع ادرار روی شکم ایجاد می کنند. برای یوروستومی بهتر است که از کیسه های شیر دار که مانع برگشت ادرار هستند استفاده شود.  کیسه های کلستومی با برندهای زیادی در بازار موجود است، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که برای خرید بهترین و با کیفیت ترین کیسه های استومی از حافظ طب نوین دیدن کنید و خرید راحت را با وبسایت https://hafezteb.ir/ تجربه کنید.

انواع استومی، ایلئوستومی و کلستومی  و یوروستومی

جهت خرید محصولات استومی میتوایند به فروشگاه حافظ طب نوین مراجعه کنید

انواع استوما

استوما را بر اساس شکل به دو نوع لوپ استوما و استومای Double barrel  تقسیم می کنند.

لوپ استوما

لوپ استوما یک نوع استومی موقت است که قسمت کوچکی از روده را از طریق سوراخ روی شکم قرار می دهند. برای این کار از یک میله برای جلوگیری از برگشت روده به درون شکم کمک می گیرند. این میله پلاستیکی است و  بعد از اینکه جراح تشخیص داد که عمل موفق بوده است پس از چند روز میله را خارج می کند. هنگامی جراح تصمیم به خروج میله می گیرد که مطمئن شود روده به درون شکم بر نمی گردد. شکاف تنها روی دیواره جلویی روده که می تواند بیرون از شکم قرار گیرد ایجاد می شود و دیگر بخش های روده درگیر جراحی نمی شوند.

استومای Double barrel

در استومای Double barrel بخشی از روده از طریق سوراخی تعبیه شده روی شکم قرار داده می شود. در این نوع استوما روده به دو نیم تقسیم می شود، یعنی جراح از هر دو طرف روده را برش می زند. یک بخش استومای اصلی است که مواد را دفع می کند و بخش دیگر به موکوس معروف است که برای دفع ترشحات به کیسه نیاز ندارد و عمل دفع ترشحات را تنها با قرار دادن گاز روی آن انجام می دهد.

استومای اصلی و موکوس با فاصله مناسب از یکدیگر قرار می گیرند. در استومای اصلی برای دفع مواد به کیسه نیاز است.

انواع استوما ، لوپ استوما  و استومای Double barrel

دلایل و علت های استومی

استومی تحت تاثیر عوامل زیادی می باشد. بیماری های التهاب روده و سرطان در بخش های تحتانی بدن ممکن است نقش بسزایی در ایجاد استومی دائمی و موقت داشته باشند. هنگامی که روده به دلیل تصادف و ضربه های ناگهانی دچار پارگی می شود منجر به استومی می شود. دیورتیکولیت یکی از بیماری های گوارشی است که با تب بالا همراه است. اگر به دلیل تب بالا روده ها پاره شوند، بدن به استومی نیاز پیدا می کند.

استومی

 بیماری دیگری به اسم کولیت اولسرو به جدار روده ها آسیب می رساند و در صورتیکه آسیب تشدید شود ممکن است روده پاره شود و بیمار به استومی نیاز داشته باشد. بیماری کرون یک بیماری التهابی در روده است که اگر پیشرفت کند منجر به انسداد روده و پاره شدن آن می شود. این بیماری تمام بخش های روده را درگیر می کند و به جداره ها اسیب می رساند و منجر به استوما می شود.

 آیا سایز استوما تغییر می‏ کند؟

اگر شما استوما انجام داده اید، نگران نباشید. معمولا چند ماه پس از استوما، محل آن ورم دارد. در چند ماه اول استوما به کیسه هایی بزرگ تر برای دفع نیاز دارد. بهتر است که در ماه های اول سایز استوما به طور مرتب چک شود. 

برآمدگی استوما از سطح پوست چه قدر است؟

برای رعایت بهداشت بهتر و بیشتر استوما را در 3 سانتی متری پوست بدن قرار می دهند. این فاصله به بیمار کمک می کند که مواد دفعی به راحتی در کیسه استوما قرار گیرد. اگر این فاصله رعایت نشود، استوما دچار عفونت می شود و کیسه استوما از بدن جدا می شود.

آیا استوما دردناک است؟

استوما هیچ گونه دردی برای شما ایجاد نمی کند. اگر به آن دست بزنید متوجه خواهید شد که در این قسمت عصب ها درگیر نیستند. ولی مراقب باشید که اشیا تیز و برنده با آن برخورد نکنند.

یوروستومی چه زمانی ایجاد می شود؟

یوروستومی هنگامی رخ می دهد که سرطان مثانه پیشرفت زیادی کرده باشد و دیواره های مثانه را نیز درگیر کرده است. بی اختیاری ادراری بسیار شدید اگر مادر زادی باشد نیازمند یوروستومی است. یوروستومی نیز زمانی ایجاد می شود که دستگاه ادراری دچار ضربه ی وحشتناکی شده باشد.

کیسه استومی

کولیت اولسرو

کولیت اولسرو یک بیماری التهابی روده است که معمولا تمامی بخش های روده را درگیر می کند و تقریبا هیچ قسمت سالمی در روده وجود نخواهد داشت. در این بیماری داخلی ترین لایه آسیب می بیند و التهاب کم کم روده بزرگ را در بر می گیرد و زخم می کند.

کرون

بیماری التهابی کرون لوله و دستگاه گوارش را درگیر می کند و می تواند از دهان تا مقعد را دچار آسیب کند. در این بیماری ممکن است بخش های از روده یا دستگاه گوارش سالم مانند.

علائم بروز دیورتیکولیت

اگر دیورتیکول های جدار روده ملتهب شوند، این التهاب ها به تدریج منجر به بیماری دیورتیکولیت می شوند. علائم بروز این بیماری دردهای شکمی به ویژه در سمت راست شکم، تب، یبوست و تا حدودی اسهال است. برجستگی های مشاهده شده روی دیواره روده بزرگ معروف به دیورتیکول هستند و دال بر بیماری دیورتیکول هستند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است هیچ گونه دردی را احساس نکنند. این بیماری در صورت پیشرفت هیچ گونه نگرانی ندارد و نمی تواند منجر به سرطان شود. بیشتر افراد بالای 5 سال درگیر این بیماری می شوند. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی در جهان غرب است.

سایر دلایل جر احی استومی

شاید برای شما جالب باشد اما جراحی استومی ممکن است به دلیل هراتفاق غیر منتظره ایی انجام شود. افرادی که به سرطان کبد و طحال دچار می شوند گاهی به استومی نیاز پیدا می کنند. بی اختیاری بیمار در دفع مدفوع یکی از دلایل جراحی است. مشکلات عصبی گوارشی که منجر به فلج شدن روده ها می شود. از دیگر دلایل می توان به فلج عصبی مثانه  مثانه خارج از شکم اشاره کرد.

نقش کلستومی در درمان بی اختیاری مدفوع و یا یبوست مزمن

گاهی بی اختیاری مدفوع بنا به هردلیلی که باشد نیازمند کلستومی است. از سوی دیگر افرادی که به یبوست شدید دچار هستند و روده هایشان هیچ گونه عملکردی برای دفع ندارند نیازمند کلستومی هستند.

آیا بیماری های زنان ممکن است نیاز به جراحی استومی داشته باشند؟

گاهی خانم هایی که تومور در رحم و تخمدان دارند مجبور هستند تحت جراحی استومی دائمی یا موقت قرار گیرند.

مزایای استومی چیست؟

در بسیاری از شرایط، جراحی استومی نجات دهنده زندگی است. در شرایط دیگر، این روش طیف گسترده ای از بیماری های گوارشی و ادراری را درمان می کند و به افراد کمک می کند تا کیفیت زندگی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

خطرات استومی چیست؟

مانند هر جراحی دیگری، پس از جراحی استومی نیز ممکن است عوارضی با درجه خفیف تا شدید وجود داشته باشد.بعضی از مهمترین و رایج ترین عوارض بعد از عمل استومی در زیر آمده است:

  1.  اسهال : این در افراد مبتلا به استومی رایج است. برای مقابله با عوارض جانبی منفی، مایعات زیادی بنوشید. این به جایگزینی الکترولیت های از دست رفته کمک می کند و بدن شما را هیدراته نگه می دارد.
  2.  انسداد: به دنبال مصرف غذاهایی که هضم آن مشکل می باشد بوجود می آید و عموما با نوشیدن مایعات از بین می رود.
  3.  فتق: اگر دیواره شکم شما در اطراف استوما ضعیف شود، ممکن است دچار فتق شوید. فتق‌های استوما اغلب پس از بزرگ شدن بیش از حد نیاز به اصلاح جراحی دارند.
  4.  باریک شدن سوراخ استوما: عبور مواد زائد از آن دشوار است. این وضعیت اغلب نیاز به ترمیم جراحی دارد.
  5.  پرولاپس: گاهی اوقات روده از طریق استوما تحت فشار قرار می گیرد. در برخی موارد، روده را می توان به عقب هل داد و با یک محافظ استوما در جای خود نگه داشت. در موارد دیگر، ممکن است به یک کیسه استومی بزرگتر یا اصلاح جراحی نیاز داشته باشید.
  6.  تحریک پوست: این شایع ترین عارضه برای افرادی است که با استومی زندگی می کنند. در صورتیکه کیسه استومی به درستی در جای خود قرار نگیرد ،ترشحات و مواد دفعی از اطراف استوما نشت کرده و در نتیجه پوست قرمز و متورم و حساس میگردد.در صورتیکه مشکل حل نگردد ممکن است در ناحیه اطراف استوما زخم ایجاد گردد.  بسیاری از افراد هنگام تعویض کیسه های خود از پودر استوما و یه کرم و اسپری محافظ برای کاهش خطر تحریک پوست استفاده می کنند.

 

خرید کیسه کلستومی

زمانیکه فرد در دستگاه گوارش خود و قسمت آلت تناسلی خود دچار مشکل می شود به طوری که نمیتواند ادرار و مدفوع خود را دفع کند از جراحی استومی و کیسه های استومی و کلستومی و دیگر کیسه ها استفاده می شود. قیمت کیسه کلستومی بنا بر کیفیت شان متفاوت است. شما می توانید در حافظ طب انواع کیسه های کلستومی را بررسی کند و بهترین خرید کیسه کلستومی را تجربه کنید.

قیمت کیسه کلستومی

 انتخاب و اطلاع از  قیمت کیسه کلستومی چالشی است برای متخصصان بهداشتی برای رفع و پیشگیری از زخم.  پانسمان های مراقبت از زخم بسیاری در حافظ طب نوین وجود دارد که شما می توانید مشاهده و خریداری کنید.


1 دیدگاه

  • ساناز

    ساناز

    ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۱۶:۳۴:۴۴

    سلام. برای خرید محصولات استومی چه مراحلی رو باید طی کنیم؟

    • پشتیبانی فروشگاه

      پاسخ مدیریت

      ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۱:۴۶:۰۶

      سلام. روی لینک خرید محصولات استومی کلیک کنید. تمام محصولات استومی رو میتونید مشاهده و پس از انتخاب خرید کنید.

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.