چسب زخم بستر و چسب کامفیل

چسب زخم بستر و چسب کامفیل

زخم بستر

زخم بستر چیست؟

زخم بستر عارضه ای است که در دراز مدت به دلیل فشار، در یک یا چند منطقه از بدن ایجاد می شود و باعث آسیب های جدی بافت های بدن می شود که می توان به لایه های پوستی، اپیدرم، ماهیچه ها و ... اشاره کرد.
زخم بستر بیشتر در بخش های استخوانی بدن ایجاد می شود. دلیل این مورد هم آن است که در این بخش ها فشار بیشتری بر پوست وارد میشود و چون چربی کمتری دارد پس مراقبت کمتری هم از استخوان ها می شود.

چسب زخم بستر چیست؟

چسب زخم بستر یکی از روش های درمان های سریع و کارآمد می باشد که در بیشتر مواقع برای زخم های سطحی و سوختگی درجه دو به کار می رود. گفتنی است که استفاده از چسب زخم بستر دارای اصول و مراحلی است که باید رعایت شود.

در واقع چسب زخم بستر اگر به صورت صحیح استفاده نشود، ممکن است حتی به محل مورد نظر آسیب وارد کند. چسب زخم بستر در واقع نوعی پانسمان هیدروکلوئید محسوب می شود. این چسب ها در انواع مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع زخم، کارایی متفاوتی دارند.

 

چسب کامفیل چیست؟

یکی از انواع این چسب ها، چسب زخم بستر کامفیل می باشد که بسیار معروف بوده و در بیشتر زخم ها قابل استفاده است. چسب زخم بستر کامفیل نوعی پانسمان هیدروکلوئید می باشد. منظور از پانسمان هیدروکلوئید این است که این چسب زخم ها، محیط مرطوبی را برای زخم ایجاد می کنند و در واقع مانع و عایقی هستند که مانع نفوذ میکروب ها از هوا و جلوگیری از آلودگی محل مورد نظر می شوند.

قابل ذکر است که این چسب زخم ها مانند سایر چسب ها نبوده و نیازی نیست که دائما تعویض شوند و از این جهت مزیت بالایی محسوب می شوند.

 آیا چسب زخم بستر با چسب کامفیل متفاوت است؟

بله چسب زخم بستر با چسب کامفیل تفاوت دارد. چسب زخم بستر در حالت کلی به صورت محدود نمی باشد و فقط یک نوع از آن چسب کامفیل محسوب می شود. متناسب با زخم مورد نظر با نظر پزشک می توان از انواع مختلف این چسب ها استفاده کرد. چسب کامفیل در بیشتر مواقع برای سطوح زخم کم عمق استفاده می شود. اصلی ترین خصوصیت کامفیل است که به صورت توری ساخته شده اند و هنگام تغییر رنگ سطح چسب، زمان تعویض چسب می باشد.

چسب زخم بستر

چسب زخم از نوع رنگ به چند دسته تقسیم می شود؟

چسب زخم ها به رنگ های مختلفی وجود دارند که در ذیل به آن ها می پردازیم:

  • سیاه
  • زرد
  • قرمز
  • صورتی

چسب زخم بستر در چهار رنگ سیاه و زرد و قرمز و صورتی موجود می باشند که هر یک از رنگ ها بیانگر وضعیت زخم مورد نظر می باشد. رنگ سیاه یکی از بدترین و شدیدترین زخم ها محسوب می شود و مدت زمان زیادی نیاز هست تا زخم به صورت کامل بهبود یابد. مدت زمان درگیری بافت تا بهبودی آن معمولا 1 تا 3 ماه زمان می برد. در رنگ سیاه معمولا بوی بد زخم و تغییر رنگ و ظاهر در منطقه مورد نظر نیز مشاهده می شود.

 محل مورد نظر درد خاصی ندارد، زیرا اعصاب بافت به صورت کامل از بین رفته است و از این جهت مشکلی پیش نمی آید. رنگ زرد، رنگ بافت اسلاف نامیده می شود و در واقع بقایای زخم مورد نظر می باشد که همراه با بوی بد زخم نیز می باشد. بایستی تا از بین رفتن کامل زخم، حتما از این چسب زخم استفاده کنید.

رنگ قرمز به معنای بهبودی زخم می باشد و رفته رفته به صورت کامل زخم تغییر رنگ می دهد. بافت قرمز رنگ را گرانولیشن تیشو نامیده می شود. رنگ صورتی نیز به معنای زخم بهبود یافته می باشد و احتیاجی به پانسمان و دخالت نیست. البته باید دقت فراوان شود تا محل مورد نظر دوباره زخم نشود.

آیا چسب های زخم بستر باعث درمان زخم می شوند؟

خیر، چسب زخم ها در واقع در بهبود فرایند درمان کمک می کنند و نمی توان فقط با استفاده از چسب زخم بهبودی کامل محل مورد نظر را به دست آورد و فقط جنبه مکمل برای درمان را دارد.

چسب زخم بستر سیاه

چسب های زخم بستر برای درمان چه درجاتی از زخم استفاده می شوند؟

چسب های زخم بستر در دو حالت کاربرد دارند و عبارتند از:

  • زخم های درجه سطحی
  • زخم هایی که ترشحات کمی از خود دارند.

این چسب ها فقط زمانی قابل استفاده می شود که زخم های ما بسیار سطحی بوده و نهایتا از نوع درجه دو باشند. همچنین از این چسب ها زمانی باید استفاده کنیم که از زخم مورد نظر ترشحات خیلی کمی بیرون بیاید.

به طور کلی اگر تشخیص داده شود که زخم مورد نظر عمیق بوده یا هیچ گونه ترشحی از آن خارج نمی شود، به هیچ عنوان نباید از چسب زخم بستر استفاده کرد، زیرا موجب کند شدن سرعت روند درمان و تحمیل هزینه های مالی نیز می شود.

گفتنی است که شما می توانید از برند حافظ طب نوین که در عرصه تولید انواع چسب زخم بستر با کیفیت عالی و با بهترین قیمت هستند، خرید کنید. جهت خرید محصولات درمان زخم و ضدعفونی زخم از حافظ طب نوین می توانید به سایت این شرکت مراجعه کرده و محصولات مورد نظرتان را با قیمت مناسب انتخاب کنید.

آیا می شود از چسب های زخم بستر برای درمان دیگر زخم ها استفاده کرد؟

بله، برای سایر زخم ها نیز با توجه به زخم مورد نظر مانند سوختگی درجه دو یا بریدگی سطحی با چاقو و موارد دیگر کاربرد دارند. هر چقدر این چسب زخم ها بیشتر بر روی زخم مورد نظر بمانند، محل مورد نظر بهتر بهبود می یابد.

چه موقع باید چسب زخم بستر را عوض کنیم؟

مزیت استفاده از این نوع چسب ها این است که نیاز نیست یه صورت دائم تعویض شوند. معمولا بعد از 24 تا 72 ساعت، میکروب حاصل از زخم در زیر این چسب ها جمع می شوند و در این شرایط زمان تعویض چسب می باشد. مزیت دیگر این است که هنگام جداسازی چسب از زخم، به زخم نمی چسبند و دردی ندارد.

 

آیا می شود از اول تا پایان درمان زخم از یک پانسمان به خصوص استفاده کرد؟

خیر، چنین کاری صحیح نیست. هر مرحله از درمان زخم مورد نظر، چسب زخم بستر مخصوص به خود را دارد. رنگ های متفاوت این چسب زخم ها برای مراحل مختلف درمان هستند و اگر به صورت دائم از اول تا آخر درمان از یک چسب زخم استفاده کنید، زخم مورد نظر بهبود نخواهد یافت و دچار عفونت شدید نیز خواهد شد. از نظر اقتصادی نیز هزینه های بالایی برای شما خواهد داشت.

چه علائمی باعث ایجاد زخم بستر می شود تا به وسیله چسب زخم بستر بتوان آن را درمان کرد؟!

- در مرحله اول منطقه قرمز است و اگر آن را لمس کنیم باعث سوزش می شود و افرادی که پوست تیره ای باعث بنفش شدن آن منطقه از بدنشان می شود.
- در مرحله دوم آن بخشی که آسیب دیده است ممکن است زخم شده باشد و شبیه تاول شده باشد.
- در مرحله سوم زخم ها ظاهری شبیه به دهانه خواهند داشت زیرا در زیر سطوح آسیب های بیشتری است و این باعث می شود که زخم عمیق تر شود.
- در مرحله چهارم که جدی ترین مرحله است. به این دلیل که پوست و بافت به شدت آسیب دیده اند و زخم به یک زخم بزرگتر تبدیل شده است. در این مرحله عفونت وجود دارد. حتی در این مرحله می توانید استخوان ها، عضلات، تاندون ها و ... را ببینید.


علائمی که برای شروع عفونت در بدن وجود دارد:
تب، لرز، سردرگمی، تپش قلب، ضعف و ...

نکاتی که باید در رابطه با زخم بستر رعایت کنید:


- باید به توصیه پزشکتان عمل کنید.
- برای درمان زخم بستر باید داروهای تجویز شده را مرتب استفاده کنید.
- تحرک داشته باشید در صورت امکان و به آرامی راه بروید.

زمانی که افراد به بیماری زخم بستر مبتلا می شوند علائمی وجود دارد که باعث شدت یافتن این بیماری می شود. این علائم همانند چاقی یا لاغری بیش از اندازه هستند و همچنین افرادی که به دیابت مبتلا هستند.
همچنین افرادی که بیماری هایی مثل ms، سرطان، مشکلات مغزی، بیماری های استخوانی و ... دارند در معرض بیشتری قرار دارند برای ابتلا به بیماری زخم بستر.
برای درمان زخم بستر علاوه بر استفاده از چسب زخم بستر، می توان با تغییر دادن سبک زندگی و داشتن ورزش در طول روز باعث درمان زخم بستر شود. البته که سیگار کشیدن نیز باعث زخم بستر خواهد داشت که با ترک آن می توانید از ابتلا به این نوع بیماری جلوگیری کنید.

 

چسب کامفیل چیست؟

از چسب کامفیل بدلیل ایجاد محیط مرطوب برای زخم هایی با ترشحات کم تا زیاد استفاده می شود. از چسب کامفیل در سوختگی های سطحی، زخم بستر، زخم پای دیابتی و ... استفاده می شود.

 

طریقه استفاده از چسب زخم بستر

  1. شستشو زخم با سرم شستشو و خشک کردن پوست اطراف پانسمان
  2. چسبندگی مناسب با رعایت همپوشانی پانسمان حدود 2 سانتی متر با حاشیه زخم

ویژگی بهترین چسب زخم بستر:

  1. یک محیط ایده آل و مناسب برای زخم بوجود آورد.
  2. زخم را مرطوب نگه دارد.
  3. حرارت مناسب برای زخم بوجود آورد.
  4. نسبت به اجزای میکروسکوپی نفوذناپذیر باشد.
  5. به زخم نچسبد.
  6. هنگام جداسازی از زخم دردناک نباشد.
  7. جذب بالا داشته باشد.
  8. تعویض کم داشته باشد.

 

انواع چسب زخم بستر

  1. چسب‌های هیدروکلوئید
  2. چسب کامفیل

0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.